Nederlandse topbestuurders zijn vaker zichtbaar met quotes en interviews dan 10 jaar geleden. De aandacht voor duurzaamheid en MVO is daarbij sterk gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van Publistat naar de zichtbaarheid van CEO’s van 8 grote Nederlandse ondernemingen in 2010 en 2020. 

Herhaling onderzoek in het kader van 20-jarig bestaan

In 2010 deed Publistat onderzoek naar de beeldvorming van Nederlandse topbestuurders. Bij de viering van het 20-jarig bestaan van Publistat leek het een leuk idee om te kijken in hoeverre het beeld sindsdien is veranderd en hebben we het onderzoek herhaald. Het onderzoek richt zich op de actieve (interviews, quotes, opiniestukken) en passieve zichtbaarheid van CEO’s van 8 beursgenoteerde ondernemingen (Aegon, ASR, ING, DSM, Heineken, Philips, Shell en Unilever) in landelijke dagbladen en actualiteitenprogramma’s en talkshows op radio en TV. De onderzoeksperiode was in 2010 12 maanden, in 2020 9 maanden (t/m Q3).

CEO’s veel zichtbaarder dan 10 jaar geleden

De onderzochte CEO’s zijn in de eerste negen maanden van 2020 al vaker actief zichtbaar dan hun voorgangers 10 jaar geleden in een heel jaar. Het totaal aantal artikelen in dagbladen met interviews is 38% groter dan in 2010. Uitschieters zijn de CEO’s van Philips en ING. Zo geeft Van Houten (Philips) in het begin van de coronapandemie meermaals een interview over de gevolgen voor Philips en geeft Ralph Hamers in zijn laatste week als bestuursvoorzitter van ING meerdere afscheidsinterviews.

Aandacht voor duurzaamheid nu veel groter, financiële prestaties blijft belangrijkste onderwerp

CEO’s zijn in 2020 vaker zichtbaar met maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. In de 9 onderzochte maanden van 2020 komen de 8 onderzochte CEO’s 48 keer in het nieuws, 48% vaker dan hun voorgangers in het hele jaar 2010. In Het Financieele Dagblad (16-6-20) stelt Unilever-topman Alan Jope dat “terwijl de wereld te maken heeft met de verwoestende gevolgen van de coronapandemie en worstelt met ernstige problemen van ongelijkheid, we niet mogen vergeten dat de klimaatcrisis nog steeds een bedreiging vormt voor ons allemaal”. DSM topman Sijbesma blikt vlak voor zijn aftreden bij Buitenhof vooruit op de rol van het bedrijfsleven om de wereld duurzamer te maken. Bedrijfsresultaten is het belangrijkste onderwerp waarmee CEO’s zichtbaar zijn. Dit is geen verassing, want presentaties van kwartaal- of jaarcijfers zijn natuurlijke momenten waarop een bedrijf en CEO naar buiten treden.

No alt text provided for this image
Dit artikel is eerder gepubliceerd op LinkedIn door Publistat