Door bewust te kiezen voor de sociaal en ecologisch verantwoord geteelde koffievarianten van
Smit & Dorlas Koffiebranders in combinatie met de biologische melk van Groene Koe – een merk van Ecomel, onderdeel van Campina – geeft Center Parcs verder invulling aan haar beleid om waar mogelijk duurzaam te ondernemen. Paul Geraeds, Vice Chief Commercial Officer van
Center Parcs Europe: “Wij brengen als eerste in onze branche twee A-merken bij elkaar die elkaar perfect aanvullen om zo onze gasten een eerlijk, duurzaam kopje koffie te kunnen schenken dat óók nog eens heerlijk vol van smaak is.”
Al sinds de oprichting in 1968 is Center Parcs een voortrekker op het gebied van duurzaam ondernemen. “Het klimaat verandert, natuurlijke bronnen raken uitgeput en de natuur wordt schaarser. De noodzaak om duurzaamheid te verankeren in de recreatieve sector is dus evident. Center Parcs wil hierin een voortrekkersrol vervullen door als toonaangevende speler in deze branche het signaal af te geven dat de natuur kwetsbaar is en we zorgvuldig met het milieu moeten omgaan”, aldus Geraeds. “De lancering van Rainforest Koffie en Groene Koe Melk in onze parken is een uitstekende aanvulling op het duurzame beleid dat Center Parcs binnen haar parken voert. We serveren elk jaar maar liefst 5,7 miljoen kopjes koffie, wat gelijk staat aan 40.000 kilo koffiebonen. Zo dragen ook wij ons steentje bij aan duurzame koffieteelt in Zuid-Amerika.”
Zuivere koffie
Voor de koffiemelanges van Smit & Dorlas Koffiebranders die Center Parcs serveert, worden koffiebonen van koffieplantages gebruikt die zijn gecertificeerd door de Rainforest Alliance. Dit is een alliantie van onafhankelijke organisaties die streven naar ecologisch, economisch en sociaal verantwoord geteelde koffie. Hierbij zijn de normen van het Sustainable Agriculture Network (SAN) het uitgangspunt. Boeren en koffietelers dienen onder meer toe te zien op een verantwoord beheer en het behoud van flora en fauna in de omgeving van hun plantages. Zo zorgen zij ervoor dat de ontbossing van het tropisch regenwoud wordt tegengegaan en de natuurlijke hulpbronnen worden beschermd voor huidige en toekomstige generaties. Daarnaast krijgen de boeren ondersteuning bij het terugbrengen van kosten, het verhogen van de efficiency en het verbeteren van de kwaliteit van het gewas. De iets hogere inkoopprijs van Rainforest Koffie wordt gedragen door Center Parcs en niet doorberekend aan de gasten.
Natuurlijke zuivel
In de biologische veehouderij staat het evenwicht tussen plant, dier, mens en omgeving (milieu) centraal. De zuivel van Groene Koe is eerlijke en pure zuivel waaraan volop aandacht wordt besteed. De koe graast zo veel mogelijk buiten in de wei, waar geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt. Hierdoor groeien er veel verschillende klavers en grassen, die ervoor zorgen dat de zuivel van Groene Koe van nature een evenwichtiger vetsamenstelling heeft, met meer onverzadigde vetten en Omega 3-vetzuren. Daarnaast is het gebruik van hormonen niet toegestaan en mogen medicijnen niet preventief worden toegediend. Groene Koe is een merk van Ecomel, de speciale fabriek van Campina waar uitsluitend biologische melk wordt verwerkt.