CDP – ’s werelds toonaangevende platform voor disclosure- heeft vandaag bekendgemaakt dat voor een recordaantal van meer dan 22.700 bedrijven in 2024 een CDP-score is bepaald, nu het mondiale momentum voor transparantie en milieuactie steeds groter wordt. Slechts 2% (515 bedrijven) behaalde echter een A-score, wat onderstreept dat, hoewel de ambitie groeit, de lat voor echt milieuleiderschap hoog blijft liggen.

De nieuwste scores van CDP volgen op de introductie van één enkele vragenlijst voor bedrijven, die ongekende niveaus van milieu-openbaarmaking mogelijk maakt. Meer bedrijven dan ooit rapporteerden in 2024, met een toename van het aantal A-scores voor klimaat (462 A) en waterzekerheid (133 A), naast bossen (26 A). Dit weerspiegelt een groeiende erkenning dat milieuvraagstukken nauw met elkaar verbonden zijn en holistisch moeten worden aangepakt.

Uit analyse blijkt dat bedrijven op de A-lijst van CDP beter hebben gepresteerd dan hun concurrenten, met gemiddeld 6% hogere aandelenrendementen in de afgelopen tien jaar. Dit onderstreept het feit dat transparantie en ambitie niet alleen milieudeugden zijn, maar ook strategische voordelen.

Met slechts 2% van de bedrijven die hun informatie openbaar maken, is het duidelijk dat veel bedrijven weliswaar een duurzame toekomst nastreven, maar dat hun actie diepgaander en sneller moet worden. Bedrijven die hun informatie openbaar maken, laten zien wat er nodig is om toekomstbestendig te zijn: milieudata integreren in de belangrijkste bedrijfsbeslissingen, hun waardeketens betrekken en een duidelijke koers uitzetten naar een milieuvriendelijke toekomst.

Investeerders, toezichthouders en klanten vragen steeds vaker om robuuste, beslissingsgerichte milieudata over hun activiteiten, toeleveringsketens en productportfolio’s. Toonaangevende bedrijven reageren hierop – niet alleen om te voldoen aan de eisen, maar ook om te concurreren. Ze begrijpen dat milieurisico’s financiële risico’s zijn en dat proactieve transparantie cruciaal is voor de veerkracht en kansen van bedrijven.

“De bedrijven op de A-lijst van CDP spelen niet alleen in op deze vraag, maar bepalen ook het tempo”, aldus Sherry Madera, CEO van CDP. “Ze verweven milieubeheer met hun governance, strategie en bedrijfsvoering, en omarmen transparantie als instrument voor groei. Hun leiderschap vormt een blauwdruk voor de economie die we nodig hebben. 2025 moet het jaar zijn waarin alle bedrijven resoluut van transparantie overgaan op actie. De bedrijven die ervoor kiezen om via CDP openbaar te maken – en daarvoor een score te krijgen – kiezen voor vooruitgang. En ze kiezen ervoor om het voortouw te nemen.”

Nederlandse bedrijven

De volgende Nederlandse bedrijven staan op de A-lijst:

Klimaat

ASM International
Heineken
Philips
BAM
KPN
STMicroelectronics International NV
Trivium Packaging

Water

ASM International
Philips

Bekijk de volledige lijst