En wie energie bespaart, bespaart op uitstoot van CO2. Een belangrijke doelstelling voor het bedrijf dat net voor alle vestigingen wereldwijd het ISO 14001 heeft behaald. Dit milieucertificaat is een internationaal geaccepteerde norm die aangeeft waaraan een goed milieumanagementsysteem moet voldoen.

Doelen van zo’n managementsysteem zijn het beheersen van milieurisico’s en streven naar een continue verbetering van de milieuprestaties van een bedrijf. Overigens krijgt een organisatie alleen zo’n certificaat als zij volledig aan de lokale milieuwet- en regelgeving voldoet.

Trampe is trots op het bereikte resultaat. ‘Het behalen van dit certificaat was een van mijn doelstellingen toen ik hier in 2001 aantrad.’ Maar hij had meer noten op zijn zang, zoals het weer financieel gezond maken van de Nederlandse tak van het Japanse bedrijf dat camera’s, kopieermachines en printers maakt. En nummer een worden in de belangrijkste marktsegmenten.

‘Canon Nederland maakte al sinds 1995 geen winst meer’, zegt Trampe. ‘Een paar jaar geen winst maken is voor ons moederbedrijf, dat een langetermijnstrategie voor ogen heeft, geen halszaak. Maar ik vind het leuk om de beste te zijn en samen met mijn mensen het goed te doen.’ Toen Trampe in 2001, binnenkwam vroeg hij iedereen gevraagd elk dubbeltje om te draaien. ‘Ik heb het directieteam een stuk kleiner gemaakt en ben met alle medewerkers gaan praten. En praten doe ik nog steeds. Als we een nieuwe medewerker aannemen, ga ik daarmee lunchen. Door goed met elkaar te communiceren hebben we met Canon Nederland een omslag kunnen maken. De mensen die dat niet zagen zitten, zijn een andere baan gaan zoeken. Wij zijn nu de winstgevendste dochter van Canon Europa’.

Als het aan Trampe ligt, moeten alle medewerkers bij Canon Nederland die trots voelen. ‘Ze moeten op feestjes kunnen vertellen dat ze gelukkig zijn waar ze werken. Onze managers moeten leidinggeven vanuit een mensgerichte, betrokken en geïnteresseerde manier. Dat slaat over op de mensen die onze producten verkopen, waarbij zij niet gaan voor de snelle euro, maar betrokken zijn bij de wensen van de klanten. Klanten gaan echt niet voor het allergoedkoopste product als ze weten dat onze producten sowieso kwalitatief beter zijn en ze altijd op ons kunnen rekenen met een goede service.’

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn: én letten op het milieu en rekening houden met de medewerkers en toch mooie winstcijfers laten zien. Maar volgens Trampe is er helemaal geen tegenstelling tussen economisch aan de ene kant en ecologisch en sociaal aan de andere kant. Sterker nog, deze drie poten van maatschappelijk verantwoord ondernemen kunnen de prestaties van het bedrijf alleen maar naar een nog hoger niveau brengen.

Trampe: ‘We hebben in alle Nederlandse vestigingen groene stroom. Dat is wel iets duurder maar mede daarmee behalen we onze milieudoelstelling die we als Canon wereldwijd hebben gesteld: het halveren van de CO2-uitstoot in 2010 op de omzet die we behaalden in 2000. Het leuke van het werken voor een Japans bedrijf is dat dit soort doelstellingen geen vage streefdata zijn, maar dat onmiddellijk een intensief programma wordt opgezet om dat ook werkelijk te halen. En dat was nog vóór de hele discussie over het klimaat wereldwijd losbarstte. Die gedragsverandering van zuiniger omgaan met het milieu zat al in de Kyosei-filosofie van Canon (zie kader, red.). Onze service engineers en accountmanagers krijgen trainingen in rijgedrag hoe ze zo zuinig mogelijk kunnen rijden. Zo wordt het een wedstrijdje met een positieve inslag en resultaat.’

Die strijd om meer duurzaamheid is ook terug te vinden in de vernieuwing die Canon doorvoert in zijn producten. ‘De flatscreens die we in 2008 op de markt brengen, zullen 60% minder energie verbruiken’, aldus Trampe. ‘En wij kunnen hier in huis wel heel erg ons best doen om dubbelzijdig te printen, maar we zorgen ervoor dat onze kopieer-en printerapparaten standaard daarop zijn ingesteld. Bovendien zijn ze in de afgelopen jaren steeds zuiniger geworden in het gebruik van energie en toner. Dat gaat maar door.’

Hij verwacht dat vanwege de grote prijsstijgingen en schaarste van grondstoffen als olie, koper en andere metalen recycling niet meer weg te denken zal zijn in het productieproces van Canon.

Trampe: ‘Al die verzamelde oude printers, camera’s en kopieermachines worden een soort van bovengrondse mijnen. Nu al werken we samen met een afvalverwerkingsbedrijf dat garandeert dat 95% van de onderdelen van onze oude apparaten hergebruikt wordt. Wij lopen daar binnen Canon Europa mee voorop.’

Bedrijfsfilosofie van Canon is samen leven en werken

Samen leven en samen werken voor het algemeen belang. In het Japans heet dat Kyosei en het is het ondernemingsmotto van Canon wereldwijd.

De filosofie is bedacht door Ryuzaburo Kaku, een oud-president-commissaris van Canon. Hij zocht naar een manier waarop zijn bedrijf kon bijdragen aan het geluk van de mens. Dat heeft zich vertaald in vijftien uitgangspunten. De essentie daarvan is het mogelijk maken van samenwerking en voorspoed en dit alles samen met een gezonde en eerlijke concurrentie, zonder daarvoor de rijkdommen van de wereld uit te putten. Menselijke waardigheid staat voor de onschendbare waarde van een individu. Een individu is niet slechts een hulpmiddel voor het bereiken van andermans doelen, of het opleggen van de wil van de meerderheid.

Canon Nederland heeft een speciaal boekje hierover uitgebracht. Dat is als animatiefilm te zien op www.kyosei.nl

Kaku is ook een van de oprichters van de Caux Round Table, vernoemd naar het Zwitserse plaatsje Caux waar de initiatiefnemers voor het eerst bij elkaar kwamen. CRT is een internationaal netwerk van individuen die met de promotie en implementatie van zeven principes voor het zakendoen en ondernemen, een betere versie van mondiaal kapitalisme willen bewerkstelligen.