C&A vermindert CO2- en watervoetafdruk aanzienlijk door het gebruik van duurzamere grondstoffen

In 2018 heeft C&A’s wereldwijde duurzaamheidsstrategie ervoor gezorgd dat er 116.000 ton CO2 minder is uitgestoten (mtCO2e), door duurzamere katoenbronnen en cellulosevezels te gebruiken. Dit komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 70.000 personenauto’s. C&A heeft ook 1 miljard m3 water bespaard – het equivalent van de afmeting van 400.000 olympische zwembaden. Bovenstaande uitkomsten en andere wetenswaardigheden wordt gedetailleerd beschreven in het jaarlijkse C&A Global Sustainability Report, dat vandaag is gepubliceerd.

C&A heeft in 2018 haar wereldwijde CO2-voetafdruk verlaagd met 12% dankzij het gebruik van duurzame grondstoffen. Momenteel is 71% van het katoen afkomstig van biologisch katoen of van duurzamere katoen. Tevens spelen gerecyclede materialen een grotere rol. In Europa verkocht C&A 95.000 stuks gerecycled katoen en meer dan 300.000 items met gerecycled polyester.

“De helft van de grondstoffen die in onze collecties worden gebruikt, worden duurzamer ingekocht, we kunnen duidelijk zien dat onze acties het milieu helpen, de levensstandaard van kleine boeren verbetert en we maken het onze klanten gemakkelijker om duurzamere keuzes te maken”, aldus Jeffrey Hogue, C&A’s Chief Sustainability Officer.

2018 markeerde ook een jaar van nauwere samenwerking met de industrie om systeemverandering te creëren. C&A bleef actief betrokken bij ACT (Action, Collaboration, Transformation); een baanbrekende multi-stakeholderovereenkomst die zich inzet om de lonen voor arbeiders in de kledingindustrie te verbeteren. C&A werkte tevens samen met de Ellen MacArthur Foundation en Fashion for Good om de adoptie van circulaire economie in de kledingindustrie te stimuleren, en met de C&A Foundation om systematische en sectorbrede veranderingen te ondersteunen op gebied van milieu en maatschappij. “In overeenstemming met de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN blijven we zoeken naar onconventionele samenwerking en innovatie om fashion met een positieve impact te maken”, aldus Hogue.

Share Button