C&A staat op de eerste plaats in de door Textile Exchange opgestelde top 10 van biokatoengebruikers in 2014 (in volume). Textile Exchange heeft de ranglijst afgelopen week gepubliceerd in haar nieuwste rapport over de biokatoenmarkt, het “Organic Cotton Market Report”. Volgens cijfers van Textile Exchange heeft C&A in het boekjaar 2014 meer dan 46.000 ton gecertificeerd biokatoen gebruikt, meer dan welke andere retailer dan ook ter wereld. Op de ranglijst van toename in gebruik van biokatoen staat C&A volgens het rapport op de vijfde plaats. 

“C&A blijft zich onverminderd inzetten om betekenisvolle veranderingen in de wereld van biokatoen te realiseren,” zegt Liesl Truscott, European & Farm Engagement Director bij Textile Exchange. C&A speelt al jaren een belangrijke, toonaangevende rol in de branche bij het stimuleren van het gebruik van gecertificeerd biokatoen. Wat vooral belangrijk is, is dat de inzet van de modeketen veel verder gaat dan alleen het verkopen van het eindproduct.”
“De grootste afnemer van biokatoen in de wereld zijn, is een duidelijk teken dat wij op de goede weg zijn met onze inspanningen voor duurzaamheid op de lange termijn”, zegt Jeffrey Hogue, Chief Sustainability Officer (CSO) bij C&A Global. “C&A steunt de productie van biokatoen al sinds 2004, en het ziet ernaar uit dat we onze doelstelling gaan halen om in 2020 uitsluitend duurzaam geproduceerd katoen in te kopen.”
Ontwikkeling van de biokatoenmarkt door sterke samenwerkingsverbanden
C&A en de C&A Foundation stimuleren de ontwikkeling van biokatoen met een aantal programma’s op sociaal en milieugebied. Met als doel de productie van biokatoen te bevorderen en kleine boeren een beter bestaan te geven. C&A is een van de oprichters van de Organic Cotton Accelerator (OCA), naast andere merken en partijen zoals Cotton Connect, Textile Exchange en C&A Foundation. Dit initiatief, dat in 2014 werd opgericht, wil de productie en het gebruik van biokatoen bevorderen. De doelstelling is een robuuste en veerkrachtige biokatoensector te creëren die goed is voor alle partijen, van kantoenboer tot consument. Voor dit doel wordt een fonds opgebouwd dat financiering beschikbaar stelt aan boeren en producenten en tegelijkertijd zorgt voor meer transparantie in de sector en meer informatie over de herkomst.
Diversificatie heeft hoge prioriteit
Op dit moment komt bijna 90% van de biokatoen van C&A uit India. Met het oog op de op korte termijn verwachtte tekorten aan biokatoen onderzoekt C&A nu nieuwe inkoopmogelijkheden bij leveranciers in China, Pakistan en Afrika.
“We blijven vooruitgang boeken, en C&A is vastberaden om het gebruik van biologische vezels en andere duurzame materialen en producten te vergroten.” aldus Hogue. “Het verkennen van nieuwe inkoopmarkten om aan deze behoeften te voldoen, heeft bij ons een hoge prioriteit. We streven ernaar om duurzame en hoogwaardige producten te bieden die van biologische materialen zijn gemaakt en waarvan de productieprocessen transparant zijn, onze natuurlijke hulpbronnen beschermen, veilig zijn voor de mens, en voldoen aan de wensen van onze klant. Tegelijkertijd hebben we ook een verplichting ten opzichte van de boeren die in deze sector werkzaam zijn.”
Vandaag de dag is rond de 40 procent van de totale katoenverkoop van C&A van biokatoen.
Meer informatie over biokatoen bij C&A en de brochure “Biokatoen voor iedereen, elke dag”, vindt u op http://www.canda.com/biocotton.