De tandenborstels van het merk Boombrush verschillen voldoende van de Sonicare Diamondclean tandenborstels van Philips. Dat volgt uit een uitspraak van de rechtbank Den Haag vandaag in een handelszaak. Philips stelde dat tandenborstels te veel op elkaar lijken en dat Boombrush daardoor inbreuk maakt op de model- en auteursrechten van Philips, maar de rechter komt tot een ander oordeel. De vorderingen van Philips worden afgewezen.
Tandenborstels
De Diamondclean-tandenborstel van Philips uit de Sonicare-lijn is een sonische elektrische tandenborstel die in 2011 is ontworpen. De tandenborstel is sindsdien in verschillende (doorontwikkelde) varianten op de markt gebracht en is verkrijgbaar in het zwart en in het wit. Boombrush verhandelt sinds 2019 sonische elektrische tandenborstels. De tandenborstel van Boombrush is eveneens verkrijgbaar in het zwart en in het wit.
Volgens Philips lijkt het uiterlijk van de Boombrush te veel op dat van de Diamondclean. Philips wil dat de Boombrush-tandenborstel niet meer mag worden verhandeld, op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag(deel) dat Boombrush dit verbod niet nakomt, met een maximum van 1.000.000 euro. Boombrush is het niet eens met Philips en betoogt dat haar tandenborstel in uiterlijk voldoende verschilt van die van Philips.
Oordeel rechter
De rechter stelt vast dat er verschillen bestaan in het uiterlijk van de diverse (sonische) elektrische tandenborstels die sinds de jaren ’50 op de markt zijn, zodat er enige ontwerpvrijheid bestaat. De basisvorm van een (sonische) elektrische tandenborstel is echter door de gebruikseisen van een tandenborstel een gegeven. Dit heeft tot gevolg dat de Diamondclean-modellen beperkte bescherming genieten.
De rechter oordeelt verder dat de Boombrush-tandenborstel voldoende verschilt van de Diamondclean. Zo is de ring aan de bovenkant van het handvat van de Diamondclean aanzienlijk smaller dan bij de Boombrush. Ook heeft de Diamondclean een licht naar voren gebogen vorm, terwijl het handvat bij de Boombrush in een rechte lijn naar de opzetborstel loopt en heeft het handvat van de Boombrush een andere vorm dan dat van de Diamondclean. Voor wat betreft het auteursrecht weegt de rechter ook mee dat de Boombrush zwarte borstelharen heeft en dat de bovenkant van de opzetborstel grijs is, terwijl de opzetborstel van de Diamondclean geheel zwart of geheel wit is en de borstelharen wit, blauw en groen zijn.
De rechter komt tot de slotsom dat er geen sprake is van inbreuk de model- en auteursrechten die Philips stelt te hebben op de Diamondclean-tandenborstel. De vorderingen van Philips worden afgewezen.
Verklaring Boombrush
“Vandaag heeft de rechtbank geoordeeld dat het ontwerp van de Boombrush-tandenborstel geen inbreuk maakt op de auteurs- of modelrechten van Philips. We zijn blij met deze uitspraak, die bevestigt dat er ruimte is voor nieuwe spelers in de markt.”
Voor ons is dit geen overwinning op een concurrent, maar een bevestiging dat innovatie en keuzevrijheid belangrijk zijn in mondverzorging. Wij geloven dat eerlijke concurrentie de sector vooruit helpt en dat consumenten gebaat zijn bij verschillende opties.
We hebben respect voor andere partijen in deze sector en blijven openstaan voor dialoog en samenwerking, zodat we samen kunnen werken aan betere mondzorg voor iedereen.
Dank aan iedereen die ons gesteund heeft. Deze uitspraak geeft ons extra momentum: we zijn vastbesloten om de mondverzorgingsmarkt te blijven vernieuwen en zetten met volle kracht de volgende stappen richting een toekomst waarin toegankelijke mondzorg voor iedereen centraal staat.”
Boombrush: Duurzame mondverzorging voor iedereen
Boombrush is een Nederlandse start-up die zich inzet voor positieve, inclusieve en duurzame mondverzorging. Wij geloven dat tandenpoetsen meer is dan een routine – het is een essentieel moment voor je gezondheid en zelfvertrouwen.
Met innovatieve, stijlvolle en milieuvriendelijke elektrische tandenborstels bieden we een alternatief voor de traditionele markt. Onze missie? “We are here to make you feel fresh, confident and positive, for good.”
B Corp gecertificeerde Boombrush staat voor eerlijke concurrentie, transparantie en duurzame innovatie. Wij dagen de markt uit om beter, toegankelijker en bewuster te worden.