Balkenende: ‘Duurzaamheid moet kern zijn van zakendoen’

‘Sustainability moet tot het hardcore zakendoen behoren’, zegt Jan-Peter Balkenende in het FD. Hij is voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition, een groep duurzame Nederlandse multinationals, ondersteund door VNO-NCW. ‘Wij willen dat het denken over duurzaamheid een integraal onderdeel van de onderneming is.’ Vanmiddag presenteert de DSGC een publicatie met praktijkvoorbeelden van duurzame innovaties.

Grote vraagstukken
Balkenende doet in het Financieele Dagblad een oproep aan bedrijven, en bestuurders tot op het hoogste niveau, om na te denken hoe ze duurzaamheid kunnen integreren in hun bedrijfsmodellen. ‘Bedrijven kunnen namelijk bijdragen aan het oplossen van grote vraagstukken waar de wereld voor staat’, zegt hij een jaar voor de klimaattop van de Verenigde Naties in Parijs.

Aanjagers
Eind 2015 worden nieuwe duurzaamheidsdoelen gesteld. ‘We vinden dat bedrijven daar een nadrukkelijke rol in hebben te spelen, bijvoorbeeld door met innovaties te komen’, aldus Paulette van Ommen, hoofdauteur van het nieuwe DSGC-rapport. Deze Nederlandse coalitie werpt zich op als mondiaal voorbeeld. ‘De bedrijven in onze coalitie zijn vaak aanjagers’, stelt Van Ommen. Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken zijn de acht leden van de Dutch Sustainable Growth Coalition. EY faciliteert deze duurzame coalitie en VNO-NCW ondersteunt dit initiatief.

Krachten bundelen
De DSGC is opgericht in 2012 na een gesprek tussen Balkenende en Paul Polman, ceo van Unilever. Balkenende: ‘We stelden vast dat veel Nederlandse bedrijven hoog genoteerd staan in bijvoorbeeld de Dow Jones Sustainability Index. We hebben gezegd: het zou goed zijn als ondernemingen die werkelijk willen bijdragen aan het oplossen van wereldproblemen, hun krachten bundelen.’ Vanmiddag publiceert de duurzame bedrijvencoalitie de derde publicatie.

Open het FD-artikel (alleen voor abonnees)

Share Button