Familiebedrijf Burg Group bestaat dit jaar 75 jaar en heeft zich geprofileerd tot duurzame producent van natuurazijn en siroop. Dit doet zij in 6 fabrieken in 5 Europese landen, waar wordt ingezet op onder anderen minder gebruik van elektriciteit en gas, hergebruik van afvalstoffen, en duurzamere verpakkingen. Vandaag publiceert zijn haar MVO Verslag 2022 waarin transparant wordt gerapporteerd over de voortgang.

CEO Patricia Surendonk: “Mijn schoonvader richtte ons bedrijf in 1947 in Alkmaar op en de afgelopen 75 jaar zijn we gegroeid wat betreft het aantal geproduceerde liters natuurazijn en siroop, het aantal medewerkers en de professionaliteit binnen onze organisatie. Deze groei betekent meer verantwoordelijkheid, omdat onze impact op zowel de maatschappij als het milieu ook is toegenomen. Onze duurzaamheidsstrategie speelt daarom een belangrijke rol in hoe we zakendoen en is verankerd in al onze processen.”

Enkele hoogtepunten uit het Burg Group MVO Verslag 2022 zijn:

  • Het afval (per geproduceerde liter product) is teruggebracht met 44% ten opzichte van 2019
  • In 2022 kwam bijna 100% van de ingekochte elektriciteit uit hernieuwbare bronnen
  • De CO2-emissies zijn met 21% teruggebracht ten opzichte van 2021
  • 34% van de PET verpakkingen komt van gerecycled materiaal

Duurzaamheidsmanager Andrea Bolhuis geeft aan: “In 2023 werken wij verder aan onze doelen om 100% circulair en CO2-neutraal te worden in 2035, en om 100% verantwoorde producten en verpakkingen te maken. We investeren in duurzamere apparatuur, materialen en grondstoffen. Dit zal de komende maanden en jaren onder andere zichtbaar worden in een lager elektriciteitsverbruik en meer gebruik van gerecycled PET en gerecycled HDPE voor onze verpakkingen.

Het MVO Verslag 2022 van Burg Group is hier te vinden.