Energie besparen bij KPN. Dat is één van de speerpunten van adviseur duurzaamheid Arco Ottenhof . Zelf gaat hij er vol power tegen aan. Hij legt de duurzaamheidslat steeds hoger.

Wat houdt jouw functie in?

“Als adviseur probeer ik het ‘duurzame kompas’ te zijn van KPN. Duurzaamheid is breed. Het gaat niet alleen over vergroenen maar ook over ons sociale gezicht. Ik vind dat duurzaamheid in elke functie bij KPN een rol moet spelen en belangrijker kan en moet worden. Iets wat op heel veel plekken ook al gebeurt. Ik zie mezelf daarbij als aanjager: door steeds de duurzame boodschap uit te dragen wil ik dat het onderwerp bij alle medewerkers net zo tussen de oren komt als klanttevredenheid. Ja, ik heb wel iets van een groene evangelist…”

Hoe breng je dat in de praktijk?

“Duurzaamheid is vaak heel concreet. Ik praat veel met afdelingen hoe het bij hen duurzamer kan. Hoe kunnen we onze klanten bedienen met onze circulaire producten? Zo zijn onze afstandsbediening, modem en tv-ontvanger circulair ontworpen. Ik adviseer hoe we meer energie kunnen besparen in het netwerk. Maar ook: wat kunnen we voor de klant doen zodat deze minder stroom hoeft te gebruiken?”

Hoe duurzaam is KPN?

“We behoren al jaren tot de meest duurzame telecombedrijven ter wereld. Sinds 2011 gebruiken we 100 procent groene stroom. Sinds 2015 zijn we klimaatneutraal voor onze eigen bedrijfsvoering. We vergroenen het wagenpark. Onze technische gebouwen zijn overgestapt op biodiesel voor noodaggregaten. Onze doelstelling is om zo goed als volledig circulair te zijn. Dat houdt in dat we alle materialen willen hergebruiken. In 2030 willen we voor bijna 50 procent minder elektriciteit gebruiken dan in 2010. Dat is bijzonder, want het dataverkeer over onze netwerken – waarvoor elektriciteit nodig is – is sinds 2010 nu al meer dan vertwintigvoudigd. Dat groeit gigantisch.”

Je noemde net nadrukkelijk het sociale aspect. Waarom?

“We zien het als onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedereen ook echt mee kan doen in het dagelijks leven, dat meer en meer digitaal wordt. Daar passen we onze diensten op aan. KPN wil ook een inclusieve werkgever zijn. Zo hebben we een leerwerkbedrijf dat elk jaar zo’n 15 mensen aanneemt met een afstand tot de arbeidsmarkt. Eén van onze waarden is verbinding maken. Letterlijk, maar ook minder letterlijk. Zo hebben we het KPN Mooiste Contact Fonds dat zich inzet tegen eenzaamheid. Bijvoorbeeld door langdurig zieke kinderen met technologie deel te laten nemen aan de lessen in de klas.”

Heb jij het gevoel dat jouw werk ook goed is voor klanten?

“We willen de aarde minder belasten. Dat is goed voor iedereen, klant of geen klant. Maar om je vraag te beantwoorden: dat gevoel heb ik zeker. Door steeds duurzamer te zijn vermindert KPN de CO2-uitstoot van klanten. We helpen ze bijvoorbeeld om energie te besparen. Denk aan de eco-stand op de tv-ontvanger. Daarmee verbruikt de ontvanger nauwelijks nog stroom (instellen doet u zo, red). En als je de KPN Smart TV app installeert heb je zelfs geen ontvanger meer nodig. Ook op sociaal gebied willen we impact hebben. Zo zijn de menu’s van onze tv-ontvanger ontworpen voor mensen die minder goed zien. Met KPN Teletolk kunnen slechthorenden bellen en gebeld worden.”

Wat hoop je te bereiken?

“Eén van mijn wensen is dat mijn afdeling overbodig wordt. Dat alle 10.000 medewerkers duurzaamheid net zo hoog hebben staan als klanttevredenheid. Bij alles wat ze doen.”

Heb je een tip voor klanten?

“Al je elektrische en digitale apparaten zitten vol waardevolle, kostbare materialen. Materialen waar soms letterlijk om gevochten wordt. Vervang je zo’n apparaat, lever dit dan in zodat het gerecycled kan worden.”