Kneipp heeft nieuwe duurzaamheidsvisie gepresenteerd. Deze omvat ambitieuze doelen die in 2025 bereikt moeten zijn. Kneipp zal op alle mogelijke manieren de alternatieven voor plastic onderzoeken en wil overschakelen naar recyclebare materialen. Het streven is om vanaf 2023 uitsluitend gebruik te maken van gerecycled plastic en vanaf 2025 komen er geen verpakkingen van plastic meer op de markt. 

Verworven in de filosofie van Sebastian Kneipp en met een focus op plantaardige ingrediënten, heeft duurzaamheid bij Kneipp altijd centraal gestaan. Met nieuwe ambitieuze doelen richt het bedrijf zicht, naast het gebruik van gerecycled plastic, met name op innovatieve, biologische materialen die plastic moeten vervangen.

De consequente weg naar steeds duurzamere verpakkingen heeft zich al bewezen. Zo heeft Kneipp Lipcare onlangs nog een onderscheiding gekregen: de GermanDesign Award 2020. “De opvallende verpakking van graskarton ruikt aangenaam natuurlijk en voelt natuurlijk aan. Kneipp onderstreept daarmee de merkbelofte op een originele manier”, aldus de internationale vakjury van de German Packaging Award.

Design en duurzaamheid gaan goed samen – een claim die Kneipp ook in andere duurzaamheidsinitiatieven nastreeft. Of het nu gaat om hernieuwbare grondstoffen zoals graspapier of aankomende projecten met Ocean Waste: de Kneipp verpakkingen zullen de komende maanden en jaren een interessante transformatie ondergaan.

De Kneipp-duurzaamheidsstrategie in één oogopslag

Duurzaamheid is altijd een aandachtspunt geweest bij Kneipp. Met de nieuwe duurzaamheidsstrategie heeft het merk zich ambitieuze doelen gesteld. Om deze doelen te bereiken zal in 2020 een interne evaluatie-index van kracht worden als basis voor de introductie van nieuwe producten en initiatieven.

De belangrijkste richtlijnen op het gebied van verpakkingen zijn:

  • Vanaf 2021 vervanging van alle papieren verpakkingen op basis van houtvezels door duurzamere alternatieven.
  • Vanaf 2023 gebruik van uitsluitend gerecycleerde kunststoffen.
  • Invoering van een gecertificeerd recyclingsysteem voor het gebruik van gerecyclede kunststof.
  • Vanaf 2023 volledige recyclebaarheid van alle verpakkingen.
  • Vanaf 2025 komen er geen verpakkingen met plastic meer op de markt.
  • Besparing van 305 ton verpakkingsmateriaal (ten opzichte van 2018) vanaf eind 2020.

Aanvullende activiteiten

Aanvullend kijkt Kneipp naar de uitbreiding van de CO2-neutraliteit waar een nieuw beleid aan wordt toegevoegd voor de internationale locaties en vliegreizen vanaf 2021. Daarnaast de integratie van leveranciers met de eerste resultaten in 2022. De Duitse locaties werken al sinds 2015 CO2-neutraal (volgens Scope 1 en Scope 2). Enkele formuleringen die nog vloeibare polymeren bevatten zullen eind 2020 zijn omgezet. Dit betekent dat alle verzorgingsproducten vrij zijn van microplastics (volgens de definitie van de Duitse BUND).