Albron is uitgeroepen tot de cateraar met het meest duurzame en Fairtrade assortiment van Nederland. Directeur van Stichting Max Havelaar, Peter d’Angremond, reikte vandaag het Gouden Dienblad uit aan de algemeen directeur van Albron, Teun Verheij. Albron komt het beste uit het vandaag gepubliceerde onderzoek dat is uitgevoerd door Rank a Brand, onder de 15 grootste bedrijfscateraars van Nederland. Albron zal haar gasten tijdens de Fairtrade@Work campagne extra verwennen met Fairtrade producten.

 Onderzoek

In Nederland was in 2012 ruim 5% van het voedsel gelabeld met een ‘duurzaam’ keurmerk. Binnen de catering is dat percentage 14%. De kans dat je op je werk duurzaam eet is dus groter. Deze trend is dan ook duidelijk zichtbaar in de sector; de meeste cateringbedrijven profileren zich duidelijk als duurzaam. Opvallend was volgens de onderzoekers dat een aantal cateraars moeite had om de omzetcijfers van het duurzame assortiment boven tafel te krijgen. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: “Daar is dus ruimte voor verbetering. Waar niet op wordt gemeten, wordt vaak ook niet goed op aangestuurd. De meeste cateraars hebben gelijk beterschap beloofd. Volgend jaar verwacht ik dus een spannende, nieuwe ronde”. 

Winnaar


gouden_albron
Albron behaalde de hoogste score voor duurzaam assortiment gemeten over alle productgroepen. Ook op het gebruik van Fairtrade producten scoort Albron het beste. Zo zijn alle bananen en ruim 60% van alle koffie Fairtrade. Daarnaast heeft Albron de duurzaamheid al deels doorgevoerd voor thee, rietsuiker en broodbeleg. Albron wordt op de voet gevolgd door foodservice specialist Compass/Eurest. Op de derde plaats staat OSP Catering, die zich vooral richt op een biologisch assortiment. Van alle duurzame producten is de Fairtrade gecertificeerde banaan het meest populair.

Fairtrade@Work Campagne

Tijdens de Fairtrade week (26 okt – 3 nov) wordt door Stichting Max Havelaar de Fairtrade@Work campagne georganiseerd. Deze campagne heeft tot doel om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren. Bedrijven en cateraars worden opgeroepen een activiteit met Fairtrade producten te organiseren op het werk. Albron heeft (h)eerlijke gerechten op het menu staan en er worden leuke receptenkaartjes uitgedeeld met Fairtrade producten.