Zes supermarkten ontvangen een D label. De meeste supermarkten voldoen echter niet aan minimaal 15% van de criteria en krijgen een E label, waaronder Lidl, Dirk, Vomar, Spar en Aldi. Algemeen Directeur Sander van der Laan van Albert Heijn in een reactie op de Supermarkt Award: “We zijn verheugd dat de duurzaamheidsinspanningen van Albert Heijn en de transparantie daarover gewaardeerd worden. We zullen ons blijven inspannen om een bijdrage te leveren aan een gezonde en duurzame samenleving én helder over de voortgang te rapporteren.”

Fairtrade wint terrein
Het belang van een eerlijke overeenkomst met boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden is goed doorgedrongen. Was het een paar jaar geleden nog goed zoeken naar fairtrade producten, nu bieden bijna alle supermarkten tropische producten met een keurmerk aan, zoals Max Havelaar, UTZ Certified of Rainforest Alliance. En bij ruim de helft van de supermarkten is nu al hun eigen merk thee 100% gecertificeerd. Voor koffie, cacao, bananen en andere tropische producten is de score vaak nog wel een stuk lager of is niet bekend welk aandeel hiervan is gecertificeerd. Toch is ook voor deze producten duidelijk een positieve ontwikkeling te zien ten opzichte van het vorige onderzoek eind 2011.

Dieren nog meestal vogelvrij
Het dierenwelzijn voor het varken, kalf, rund en de kip is met uitzondering van Ekoplaza onder de maat bij de onderzochte supermarkten. Albert Heijn en Jumbo hanteren wel minimaal een Beter-Leven ster voor varkensvlees, maar verder zijn er geen minimale normen voor het volledige assortiment vlees. De “plofkip” wordt nog massaal verkocht. Wat dat betreft staat de vis er beter voor; al 8 van de 20 supermarkten verklaren geen ‘foute’ vis aan te bieden van bedreigde soorten. Ook zijn er positieve ontwikkelingen voor verantwoorde soja bij veevoer voor vleesproductie, zodat deze niet ten koste van tropische bossen wordt geteeld.

Nog veel te winnen op groene energie en uitstoot broeikasgassen
Hoewel bijna alle supermarkten een beleid hebben gepubliceerd over hun CO2 uitstoot en energie verbruik, zijn er maar 2 supermarkten die hun daadwerkelijke prestaties op dit punt publiceren; Albert Heijn en Jumbo. Op het beperken van de impact op ons klimaat is Albert Heijn een duidelijke koploper, daar waar de sector als geheel echt achterblijft. De overige supermarkten laten makkelijk haalbare punten liggen door weinig groene stroom te gebruiken of niet te rapporteren wat de herkomst is van de energie. Alleen Albert Heijn geeft aan dat hun groene energie afkomstig is van Hollandse windmolens.

Meer duidelijkheid over duurzame prestaties graag!
Er is zeker vooruitgang geboekt in de supermarkt sector, vooral op het gebied van gecertificeerde tropische producten. Toch is het gat tussen de koploper Albert Heijn en de rest van de branche erg groot. Dit komt ook omdat bij de meeste supermarkten geen heldere cijfers of doelstellingen bekend worden gemaakt, en dat is de enige manier waarop de bewuste consument kan kiezen waar hij het beste zijn boodschappen kan doen. Rank a Brand oprichter Niels Oskam: “Supermarktketens buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe fairtrade, groen en diervriendelijk ze zijn. Wij vergelijken graag de cijfers over de breedte: van groene stroom, verantwoorde vis, duurzame palmolie en het diervriendelijke, biologische en fairtrade assortiment. Dan blijkt dat de meeste supermarkten onduidelijk zijn over hun werkelijke prestaties.”

Rank a Brand
Het duurzaamheidsonderzoek onder supermarkten is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn ruim voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.