Staatssecretaris Ybema (Economische Zaken) zei in een reactie ervan te schrikken dat zo veel werknemers niet weten wat het is. ‘Kennelijk informeren de bedrijven hun personeel onvoldoende.’ Ybema heeft aarzelingen over een keurmerk. Als dat niet algemeen wordt geaccepteerd, leidt het volgens hem tot verwarring.

Betty van Arenthals-Kramer Freher, voorzitter van de mode- en textielbranchevereniging Mitex, zei in een reactie voor een sociaal keurmerk te zijn. Bedrijven kunnen het volgens haar niet meer maken om bijvoorbeeld kleding te verkopen die op asociale wijze is gemaakt. Ze denkt dat producten dan wel circa 3% duurder worden.

Veel werknemers bij banken en detailhandel vinden dat hun bedrijf niet genoeg doet om maatschappelijk verantwoord te werken, bijvoorbeeld door hoge werkdruk of ontslagen te voorkomen. Bij de banken geven de medewerkers hun bedrijf hiervoor gemiddeld een 6,4.

Werknemers van de ABN Amro zijn opvallend ontevredener dan hun collega’s van de Rabobank. ‘Dat komt waarschijnlijk door de recente reorganisatie bij de ABN Amro’, aldus voorzitter D. Swagerman van CNV Dienstenbond.

In de detailhandel geven werknemers gemiddeld een 6,1. Het personeel is wel enigszins cynisch over het maatschappelijk verantwoord handelen van de werkgevers. Bij beide branches zegt circa 44% dat maatschappelijk verantwoord ondernemen alleen maar wordt gedaan voor de public relations.