Bij Mayoneur zeggen we altijd: we maken fcking lekkere mayo en toevallig zijn we plantaardig. Wat ooit begon als een afstudeerproject aan de Hogeschool Rotterdam, is inmiddels uitgegroeid tot een innovatief sauzenmerk dat zowel retail als horeca verovert. Maar die groei kwam niet vanzelf. Horecava speelde daarin een veel grotere rol dan wij destijds konden vermoeden.
De start: tussen de grote spelers op Horecava
Toen we voor het eerst deelnamen aan Horecava Awards, stonden we daar als jonge start-up tussen gevestigde namen. Onze plantaardige mayo was nog volop in ontwikkeling, en we zagen de beurs vooral als een podium om eerlijke feedback te krijgen. Spannend? Absoluut. Maar vanaf het eerste moment voelden we dat onze missie, smaakvol, plantaardig en circulair, aansloeg.
Onze Wasabi Mayo werd datzelfde jaar genomineerd voor ‘Beste Introductie’ en won. Voor ons was dat het eerste teken dat duurzaamheid en innovatie weldegelijk hand in hand kunnen gaan met smaak.
De doorbraak: circulaire innovatie op het podium
In 2024 deden we opnieuw mee, dit keer met onze Sriracha Mayo. Dankzij onze samenwerking met PeelPioneers, waarbij we citrusvezels uit sinaasappelschillen als bindmiddel gebruiken, viel onze mayo direct op als circulaire innovatie. De jury noemde het zelfs een wereldprimeur binnen het traditionele mayoschap.
Die erkenning werd bekroond met de Horecava Innovation Award Food & Beverage 2024. Dat moment was meer dan een prijs. Het was het besef: We zijn niet langer alleen een idee, we zijn een merk dat impact maakt.
De Horecava Awards heeft voor ons ongelooflijk veel deuren geopend. Het gaf ons direct geloofwaardigheid en vertrouwen bij investeerders en partners en leidde tot nieuwe gesprekken met groothandels, cateraars en horeca-inkopers. Ook vanuit retail groeide de interesse: supermarkten en speciaalzaken wilden ineens weten wie wij waren. Daarnaast zorgde de award voor een golf aan media-aandacht, van interviews en artikelen tot podcasts. En als kers op de taart werden we benoemd tot een van de 60 meest innovatieve bedrijven van Nederland, iets waar we als jonge start-up nooit van hadden durven dromen.
Daarnaast gaf het een boost aan onze samenwerking met PeelPioneers en werd onze circulaire aanpak zichtbaar voor een veel groter publiek.
Waarom wij blijven terugkomen
Voor ons is Horecava veel meer dan een beurs. Het is een katalysator: een plek waar we zien waar we staan, waar we ondernemers ontmoeten die net zo gedreven zijn als wij, en waar we nieuwe productlanceringen kunnen laten proeven; letterlijk.
Het is het moment waarop horeca Nederland proeft dat plantaardig en circulair echt niet ten koste hoeft te gaan van smaak.
Ondernemersadvies uit onze eigen reis
Soms denk je dat je iemand met een specialisme nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen. Niets is minder waar, je kunt mega veel zelf. Ga opzoek, leer en doe het.
Meld je aan voor de Horecava Awards. De zichtbaarheid en media-aandacht zijn goud waard voor innovatieve ondernemers.
Geert Kranendonk, founder Mayoneur

