De revisiemarkt in de bouw maakt een sterke groei door. Bedrijven zoeken naar manieren om slimmer met grondstoffen om te gaan en machines langer inzetbaar te houden. Revisie en hergebruik van onderdelen is de sleutel tot circulariteit in de bouw.

Volgens onderzoeksbureau CE Delft is het technisch mogelijk om tot 80% van bouwmachines te hergebruiken, mits onderdelen en materialen optimaal worden teruggewonnen. In de praktijk wordt inmiddels al meer dan 70% van de onderdelen die aan het einde van hun levensduur geschikt zijn voor revisie daadwerkelijk teruggenomen en opnieuw ingezet. Daarmee wordt de kloof tussen theoretisch potentieel en realiteit steeds kleiner, en groeit de revisiemarkt uit tot een volwassen pijler van de bouwsector.

Nieuwe financieringsmodellen

De circulaire transitie vraagt niet alleen technologische innovatie, maar ook nieuwe manieren van financieren. Modellen zoals Product-as-a-Service (PaaS) winnen snel terrein. Daarbij krijgen bedrijven toegang tot duurzame machines via langetermijncontracten of pay-per-performance-afspraken, zonder eigenaar te worden. Dit verlaagt de instapdrempel, spreidt kosten en maakt gebruik voorspelbaar. Aan de andere kant zijn leasemaatschappijen, vanwege de grote aantallen aan specialistische machines juist goed gepositioneerd om onderhoud en revisie op te schalen en reststromen te optimaliseren.

Jochem Verhoeven, Managing Director Equipment & Logistic Solutions Benelux, BNP Paribas Leasing Solutions: “In de revisiemarkt draait alles rond het verlengen van de levensduur van machines. Leasing kan dat versterken. Het maakt circulair bouwen en de revisiemarkt aantrekkelijker omdat het gebruik in plaats van bezit centraal zet. Zo krijgen bedrijven eenvoudig toegang tot machines terwijl eigenaarschap, onderhoud en risico’s bij de financier liggen. Het stimuleert producenten en leasemaatschappijen bovendien om te investeren in onderhoud, revisie en hergebruik wat de restwaarde van hun activa verhoogt.”

Professionalisering van de markt

In Nederland wordt de lat voor revisie steeds hoger gelegd, mede omdat opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat en grote aannemers duurzaamheid expliciet eisen bij aanbestedingen. Revisiecentra zien daardoor een toenemende vraag naar motoren, aanbouwdelen en complete machines die een tweede of zelfs derde levenscyclus krijgen.

Het resultaat is een professionalisering van de revisiemarkt. Wat begon als een niche voor kostenbesparing, is inmiddels een strategische pijler geworden om klimaatdoelen te halen en leveringszekerheid van schaarse grondstoffen te borgen. Voor de bouwsector betekent dit niet alleen minder milieudruk, maar ook een steviger fundament voor continuïteit en innovatie.