De retailsector speelt een sleutelrol in de transitie naar een circulaire economie. In het nieuwe green paper “Circulair Shoppen in 2030 – Design for Circularity” deelt de expertgroep Circulair Shoppen in 2030 van ShoppingTomorrow inzichten, voorbeelden en praktische stappen om circulariteit de nieuwe standaard te maken in retail.
Het rapport laat zien hoe retailers de beweging kunnen versnellen op drie niveaus: binnen de organisatie, bij de consument en in de keten.
1. Interne mobilisatie – de organisatie meekrijgen
Circulariteit vraagt om verandering in álle lagen van de organisatie. Dat begint met bewustwording, inspirerend leiderschap en een duidelijke visie die doorvertaald wordt naar concrete doelen en KPI’s. De expertgroep beschrijft acht stappen om medewerkers te betrekken en circulariteit structureel te verankeren – van storytelling tot beleid, training en het stimuleren van bottom-up initiatieven.
2. Consumentengedrag – circulair aantrekkelijk maken
Duurzaam gedrag is nog geen vanzelfsprekend gedrag. Consumenten zeggen duurzaamheid belangrijk te vinden, maar kiezen vaak voor gemak en prijs. De publicatie vertaalt gedragsinzichten naar zes strategieën waarmee retailers circulaire keuzes aantrekkelijk en eenvoudig maken: van prijsvoordeel en kwaliteit tot sociale normen, duidelijke communicatie en het Digitaal Productpaspoort.
3. Circulair inkopen – van ambitie naar actie
Tot slot biedt het green paper een concreet kader om circulair inkopen te borgen, gebaseerd op de Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR). Tien procurement-principes helpen inkopers om duurzaamheid structureel te integreren – van levensduurverlenging en materiaalkeuze tot transparantie over footprint en afvalbeperking.
Praktijkvoorbeelden van koplopers
De expertgroep illustreert haar aanbevelingen met cases van Decathlon en bol. Decathlon past ecodesign toe in productontwikkeling en stimuleert reparatie, terwijl bol inzet op refurbished producten, het ‘Goede Keuze’-label en samenwerking met keurmerkexpert Milieu Centraal.
De green paper is geschreven door: Leontine Gast, Mirella Soyer, PhD, Liliane Van Heteren, Mariska Schennink, Marianne van Leeuwen, Freek Snijders, Suzanne Debrichy en Rosan Snel.
Sjoukje Goldman, Hogeschool Hoofddocent & Onderzoeker Duurzame Marketing Hogeschool van Amsterdam


