Toespraak van EU Commissaris Wopke Hoekstra tijdens het plenaire debat van het Europees Parlement vandaag (8 oktober) over de toekomst van de automobielindustrie.
Geachte leden,
De Europese industrie loopt al decennia lang voorop in technologische vooruitgang. Dit heeft onze economische welvaart ondersteund en onze sociale markteconomie vormgegeven.
Dit geldt met name voor onze auto-industrie. Het is werkelijk een fantastische sector. De EU is de op één na grootste producent van motorvoertuigen ter wereld, na China, maar aanzienlijk meer dan de VS. Het handelsoverschot in motorvoertuigen is recentelijk gestegen tot bijna 100 miljard euro. De sector biedt werk aan 3 miljoen Europeanen in de directe en indirecte productie.
Maar de auto-industrie ondergaat ook een ingrijpende verandering richting emissievrije en digitalisering. Bovendien wordt de industrie geconfronteerd met felle oneerlijke concurrentie van buiten de EU, lagere verkopen, hogere energiekosten en afhankelijkheden in de toeleveringsketen. Dat beïnvloedt het concurrentievermogen in de hele waardeketen. En alsof dat nog niet genoeg is: de wereld maakt enorme geopolitieke onrust door.
Dit alles vereist onze volledige aandacht en actie. We moeten ervoor zorgen dat we slimme en werkbare oplossingen vinden. Daarom zullen we de sector blijven ondersteunen, zodat autobedrijven niet alleen overleven, maar ook floreren op Europese bodem.
Voorzitter von der Leyen en commissarissen Tzitzikostas, Séjourné, Roswall en ikzelf hebben dit jaar stakeholders uit de auto-industrie bijeengebracht voor een reeks strategische dialogen over de toekomst van de Europese auto-industrie. Als resultaat hiervan hebben we nu het Industrieel Actieplan voor de Europese autosector. Het beschrijft wat er nodig is om de transitie van de Europese auto-industrie naar schone, geconnecteerde en steeds meer geautomatiseerde voertuigen te ondersteunen en ervoor te zorgen dat deze wereldwijd concurrerend blijft.
In de afgelopen maanden zijn verschillende van deze acties geïmplementeerd en er staan er nog vele op stapel. Neem bijvoorbeeld de gerichte wijziging van de CO2-emissienormen voor nieuwe auto’s en bestelwagens die we in april van dit jaar hebben voorgesteld. En die in recordtijd is aangenomen. Dit geeft de industrie meer flexibiliteit om de doelstelling tussen 2025 en 2027 te halen, terwijl de algemene doelstellingen ongewijzigd blijven.
Hoewel we pragmatisch blijven over het ‘hoe’, vinden we het ook zinvol om koers te houden op het ‘wat’. We moeten de sector koolstofarm maken, aangezien de uitstoot van transport nog steeds hoger ligt dan 30 jaar geleden. We doen dit omdat het zinvol is, niet alleen voor onze klimaatdoelen, maar ook om economische, veiligheids- en geopolitieke redenen.
Wereldspelers versnellen hun investeringen. Meer dan één op de vijf verkochte auto’s was in 2024 wereldwijd elektrisch. Daarom hebben we een duidelijk kader vastgesteld voor de overgang naar emissievrije voertuigen, met een duidelijke doelstelling tegen 2035. Dit schept zekerheid voor fabrikanten en investeerders, en biedt tegelijkertijd voldoende tijd om een eerlijke transitie te plannen.
Het doel is duidelijk. Daarom moeten we er ook naar streven om slimme en werkbare oplossingen te vinden voor de herziening van de CO2 standards Regulation.
Tijdens de derde Strategische Dialoog in september hebben we bevestigd dat we de werkzaamheden zullen versnellen om de geplande herziening tegen het einde van dit kalenderjaar te kunnen afronden.
We hebben een oproep tot het indienen van bewijsmateriaal en een openbare raadpleging gelanceerd, die deze week sluit. We zullen alle ontvangen input zorgvuldig beoordelen tijdens de voorbereiding van de effectbeoordeling. In dat verband zal de Commissie zich blijven inzetten voor het beginsel van technologieneutraliteit. De effectbeoordeling zal alle belangrijke technologische ontwikkelingen onderzoeken, met hun potentieel en hun eigen uitdagingen, of het nu gaat om plug-in hybrides, range extenders, e-fuels of andere soorten hernieuwbare brandstoffen.
Zoals uiteengezet in het actieplan, zijn we ook van plan om – nog dit jaar – een voorstel te presenteren om bedrijfswagenparken te decarboniseren. Ervaringen van de lidstaten hebben aangetoond dat dit een veelbelovende weg is om de transitie naar emissievrije voertuigen te versnellen.
De Commissie zal binnenkort ook een Battery Booster presenteren, met als doel om op korte termijn kostenconcurrentie te bereiken met in eigen land geproduceerde cellen en componenten. En zoals aangekondigd door voorzitter Von der Leyen in haar State of the Union-toespraak, bereiden we een initiatief voor voor kleine en betaalbare elektrische auto’s. Schone mobiliteit moet voor iedereen binnen handbereik zijn.
Ondertussen blijven we in gesprek met de industrie en andere belanghebbenden om de situatie te volgen en verdere strategische behoeften te identificeren.
Wij zijn van mening dat, met het juiste beleidskader, de garantie dat we de noodzakelijke randvoorwaarden creëren en met zulke innovatieve en toegewijde bedrijven hier in Europa, we er alle vertrouwen in hebben dat onze Europese auto-industrie, zoals het hoort, een bloeiende toekomst tegemoet gaat.

