Tien jaar geleden begon Paper on the Rocks met een droom: de papierindustrie veranderen. Een industrie die ieder jaar miljoenen hectaren bos kapt, ecosystemen verwoest en onvoorstelbare hoeveelheden water en energie verspilt. Om iets te maken dat we dagelijks gebruiken: papier. De droom van Paper on the Rocks is helder: geen bomen meer voor papier. Een radicale belofte, misschien zelfs naïef in de ogen van velen. Maar precies daar begint verandering. Vandaag, tien jaar later, bewijst ze dat die ambitie werkelijkheid is. Alle notitieboeken en stationery zijn gemaakt met steenafval en landbouwafval. Altijd boomvrij.

Op 21 september 2015 trapte Paper on the Rocks af met een Kickstarter-campagne. Het eerste product: notitieboeken gemaakt van steenpapier. Nog geen week later stond het verhaal op NOS op 3. Dat was het begin van een reis, van een kleine startup tot een internationale scale-up met partnerschappen met wereldmerken als LVMH, L’Oréal, Heineken en Coldplay.

Een reis vol mijlpalen en omwegen

In 2018 won Paper on the Rocks de MKB Export Award en mocht de oprichter, Anne Pleun van Eijsden, met een gongslag de beurs in Amsterdam openen. Datzelfde jaar sloten de eerste investeerders zich aan, waaronder PYMWYMIC en een angel-investeerder.

In 2020 kwam alles samen: een succesvolle crowdfunding via Symbid en de mogelijkheid om onderzoek te doen naar nieuwe circulaire papiersoorten. Tegelijkertijd werd het bedrijf, zoals vele
anderen, zwaar getroffen door de Covid-pandemie: de focus op de evenementenmarkt maakte dat onder meer een samenwerking met het geannuleerde Mobile World Congress in Barcelona in rook opging. Die periode liet de veerkracht van het bedrijf zien. Met steun van RVO startte een onderzoek naar lokale circulaire papiersoorten, samen met ketenpartners.

In 2021 lanceerde Paper on the Rocks de ‘Memoires van Rutte’, een notitieboek dat al vóór 2023 de aandacht trok van onder meer Sheila Sitalsing, die het in haar columns, op radio en via social media haar favoriet noemde. Daarmee kreeg het boek de eerste glimp van een cultstatus. Die status werd definitief bevestigd toen Pieter Omtzigt het in 2023 zichtbaar meenam naar de Tweede Kamer en het ook nog opdook in het tv-programma Even Tot Hier, waar het prominent in beeld werd gebracht. Kranten en nieuwssites pakten het massaal op. Het resultaat: de oplage was binnen no-time uitverkocht. En een tijdelijk project groeide uit tot een symbool voor ludieke, boomvrije innovatie.

In 2022 kreeg het verhaal van Paper on the Rocks een persoonlijk keerpunt toen oprichter Anne Pleun van Eijsden een herseninfarct kreeg. Het team stond voor langere tijd op eigen benen en bewees dat Paper on the Rocks meer is dan één persoon: het is een beweging. Na het afronden van een revalidatietraject werd Anne Pleun een jaar later genomineerd als Ondernemende Vrouw van het Jaar door ABN AMRO en Gassan Diamonds. En in 2025 kwam er een nieuwe kroon op het werk van het bedrijf: de samenwerking met Coldplay. Een notitieboek geïnspireerd op het boekje waarin Chris Martin de teksten en doodles maakte voor het album Moon Music. Een samenwerking die laat zien dat duurzaamheid en cultuur hand in hand gaan. Een samenwerking die boomvrij papier een nieuw podium geeft en laat zien dat verandering binnen handbereik is.

Van boomvrije belofte naar bewezen toekomst

“Het veranderen van een industrie gaat nooit in één rechte lijn,” zegt Anne Pleun. “Maar met partners die durven, een team dat volhoudt en klanten die kiezen voor kwaliteit én impact, hebben we bewezen dat het kan. Boomvrij papier is geen toekomstmuziek meer. En we staan pas aan het begin.”

Paper on the Rocks is in tien jaar getransformeerd van een kleine startup tot een wereldwijd opererende hub voor boomvrije papierinnovatie. De missie blijft onveranderd: Make Paper History.

Over Paper on the Rocks

Paper on the Rocks (B Corp) maakt notitieboeken en stationery van duurzame, boomvrije papieralternatieven zoals steenpapier en landbouwafvalpapier. Ze schalen deze materialen op –
zonder bomen, met minder energie en minder water – en zet zich actief in voor bewustwording rond de impact van de papierindustrie en de oplossingen. Het zeskoppige team ontwikkelt maatwerkproducten voor grote nationale en internationale merken, en lanceert soms spraakmakende projecten zoals de Memoires van Rutte om het gesprek over duurzame papieralternatieven aan te wakkeren. Met elke verkoop wordt geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling en groei van nieuwe papiersoorten.

Anne Pleun van Eijsden (1988) richtte het bedrijf in 2015 op. Naast haar werk als oprichter is ze beschikbaar als spreker over circulaire innovatie, merkactivisme, weerbaarheid en het bouwen
van een impactgedreven onderneming.

Bron: Paper on the Rocks