Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze hun scope 3-emissies kunnen reduceren. Toch zijn er vier verrassend eenvoudige stappen die vaak over het hoofd worden gezien:
1. Kies je doelgroep bewust
Breng scherp in kaart welke leveranciers cruciaal zijn om de reductiedoelen van jouw organisatie te realiseren.
Met een slimme combinatie van spend-data, (geschatte) emissiefactoren en een paar eerste aannames op reductiepotentieel kun je al in kaart gaan brengen welke leveranciers je echt nodig hebt om de eerste mijlpalen op jullie scope 3 reductiereis te gaan halen. Je hebt nu een eerste schifting in je leveranciersportfolio gemaakt en een lijst van leveranciers die je gaat benaderen.
En hoe verleidelijk het ook is om gewoon die mooie mail naar al je leveranciers te sturen: laat de rest gewoon nog even met rust…
2. Maak verduurzamen aantrekkelijk
Ontdek hoe je leveranciers commercieel kunt prikkelen om emissies te reduceren (en nee: prijsverhogingen tellen niet ).
Met deze shortlist van leveranciers kun je vervolgens aan de slag om in te schatten welke spelers er mee kunnen en/of willen gaan op jullie Scope 3 reductiereis. Voor deze leveranciers ga je op zoek naar nog twee datapunten: de omzet van de leverancier, en het niveau van volwassenheid op het managen van duurzaamheid. Als dat klinkt als een hoop werk, bedenk dan dat de inkopers in je organisatie vaak al een idee hebben bij deze datapunten.
Op basis van de combinatie aan data die je inmiddels hebt en een simpele exceltool, kun je nu een handige segmentatie van je leveranciers maken: heb je leveranciers aan wie je simpelweg contractueel eisen kan stellen op emissie reductie? En welke leveranciers worden geprikkeld door het principe van Scale Up or Phase Out? Welke leveranciers wil je uitnodigen voor een meer strategische samenwerking en tot slot: bij welke leveranciers moet je op een creatieve manier meer leverage creëren om ze in beweging te krijgen?
3. Onderhandel met impact
Zorg dat inkopers het gesprek met leveranciers kunnen én willen aangaan over concrete stappen richting emissie reductie.
Dit is waarschijnlijk de minst ingezette hack op de lijst: bij de meeste bedrijven ligt de verantwoordelijkheid voor Scope 3 emissiereductie nog bij het sustainability team, en de inkopers worden gezien als de stakeholders die dat moeten faciliteren.
Maar wie kent de leveranciers het beste? Wie zijn goed in creatief onderhandelen? En wie heeft er het meeste contact met je leveranciers? Precies: de inkoper zelf. En dat is ook waarom het voor een leverancier bijna altijd beter werkt om het gesprek over emissiereducties te integreren in de commerciële gesprekken met jou als klant. Zo werkt dat bijvoorbeeld ook bij de Pakistaanse leverancier van denim Soorty Enterprises:
“De persoon die de bestelling plaatst en de persoon die mij beoordeelt op mijn werk op duurzaamheid moeten één en dezelfde persoon zijn, omdat ze de uitdagingen op het gebied van inkoop én duurzaamheid begrijpen. Als dat lukt, krijg je de beste deal.” – Mobeen Achmed Chugthai, Head of Corporate Communications and CSR
Maar hoe bereik je dat je inkopers eigenaarschap nemen voor Scope 3 emissie reducties? Door ze te trainen op hoe je het gesprek aan gaat met leveranciers over het onderwerp, en financieel te stimuleren met persoonlijke targets. De Chief Procurement Officer van ambitieuze multinational Henkel, Bertrand Conquéret laat er geen misverstand over bestaan: “Procurement is the owner of Scope 3. Full stop.”
4. Vertel een goed verhaal
Creëer een inspirerend narratief over jullie eigen weg richting Net Zero en nodig leveranciers uit om mee te gaan op de reis.
Waarschijnlijk hebben jullie al goed nagedacht over jullie eigen duurzaamheidsprioriteiten. Dat gebruik je als startpunt om een narratief te bouwen over jullie lange termijn perspectief voor de sector: hoe ziet wat jullie betreft de duurzame sector van 2050 eruit? Dat kan houvast bieden voor je leveranciers en geeft ze het vertrouwen dat jullie deze agenda serieus zullen blijven nemen!
Aan de slag
Jeuken je handen al om aan de slag te gaan? REVIVER heeft praktijkvoorbeelden en handige tools gebundeld in de First Time Right Supplier Engagement training. Hier maken we, samen met jouw collega’s van inkoop, deze 4 hacks direct toepasbaar in jouw organisatie.
Wil jij scope 3-reductie écht in beweging brengen? Zorg dan dat jouw meest ambitieuze inkoop collega zich snel inschrijft. En als bezoeker van deze portal (Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen) krijg je 20% korting (tot 17 oktober a.s.), gebruik de code DUON20 en schrijf hier in!


