Op 7 juli jl. hebben de Commissies Milieu en Interne Markt hun voorstellen aangenomen voor nieuwe EU-regels die de volledige levenscyclus van voertuigen bestrijken, van ontwerp tot de uiteindelijke verwerking aan het einde van hun levensduur. De verordening zou een jaar na inwerkingtreding van toepassing zijn op auto’s en bestelwagens (vijf jaar voor bussen, zware bedrijfsvoertuigen, aanhangwagens, motoren, quads, bromfietsen en miniauto’s). Er zijn enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld voor voertuigen voor speciale doeleinden en voertuigen met een historisch belang. Europarlementariërs willen ook voertuigen vrijstellen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, brandweer en medische noodhulpdiensten, en voertuigen met een bijzonder cultureel belang.

De nieuwe regels vereisen dat nieuwe voertuigen zo worden ontworpen dat zoveel mogelijk onderdelen en componenten eenvoudig kunnen worden verwijderd door erkende verwerkingsbedrijven, met het oog op vervanging, hergebruik, recycling, herfabricage of renovatie, waar technisch mogelijk. Europarlementariërs voegen eraan toe dat fabrikanten de verwijdering en vervanging van onderdelen en componenten door middel van software-updates niet mogen belemmeren.

Europarlementariërs willen ook dat het plastic dat in elk nieuw voertuigtype wordt gebruikt, binnen zes jaar na de inwerkingtreding van de regels minimaal 20% gerecycled plastic bevat. Om het noodzakelijke langetermijnperspectief voor de industrie te waarborgen en investeringen te stimuleren, willen ze dat fabrikanten binnen tien jaar na de inwerkingtreding een doelstelling van ten minste 25% behalen, mits er voldoende gerecycled plastic beschikbaar is tegen niet-exorbitante prijzen. De Commissie zou, na een haalbaarheidsstudie, doelstellingen moeten invoeren voor gerecycled staal en aluminium en de legeringen daarvan.

Verbetering van het beheer van afgedankte voertuigen en handhaving van de regels

Fabrikanten zouden de producentenverantwoordelijkheid moeten uitbreiden en de kosten dekken van de inzameling en verwerking van hun afgedankte voertuigen. Er zouden specifieke eisen gelden voor de verwijdering van onderdelen en componenten, vloeistoffen en componenten die gassen, koelmiddelen en gevaarlijke stoffen bevatten vóór de versnippering. Europarlementariërs willen dat nationale autoriteiten vaker inspecties uitvoeren bij faciliteiten die betrokken zijn bij de verwerking en verwerking van afgedankte voertuigen en inspectieplannen ontwikkelen om illegale activiteiten op te sporen.

Versterking van de exportregels voor gebruikte voertuigen

Gebruikte voertuigen zouden alleen geëxporteerd mogen worden als ze niet als afgedankt worden beschouwd, aldus de tekst. Europarlementariërs stellen voor om de criteria te verduidelijken die bepalen wanneer een gebruikt voertuig een afgedankt voertuig is, evenals de benodigde documentatie voor de douane.

Co-rapporteurs Jens Gieseke (EVP, DE – ENVI) en Paulius Saudargas (EVP, LT – IMCO) zeiden: “De stemming in de commissie vandaag is een succes: het compromis van het Parlement, gesteund door een brede meerderheid, bevordert een circulaire economie in de automobielsector. Het bevordert de grondstoffenzekerheid, beschermt het milieu en garandeert duurzaamheid. Om overbelasting van de industrie te voorkomen, hebben we de haalbaarheid gewaarborgd met realistische doelstellingen, minder bureaucratie en eerlijke concurrentie. Een solide basis voor de plenaire stemming in september.”

Bron: Europees Parlement