In een gemiddeld huishouden is de auto met 21% de grootste bron van CO₂-uitstoot. De Nederlandse startup Greentimer ziet daar een kans voor klimaatwinst. Het innovatieve bedrijf heeft als missie om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen door bestaande auto’s — vooral youngtimers — op grote schaal om te bouwen tot elektrische modellen. Dit zorgt voor minder vervuilende voertuigen op de weg én verlaagt het aantal nieuw te produceren auto’s. Daarmee slaat Greentimer een brug tussen duurzaamheid, slim hergebruik en de fiscale voordelen van de youngtimer regeling. Een nieuw geluid en interessante oplossing in de kwakkelende Europese auto-industrie.

Auto’s krijgen een tweede, emissievrij leven

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist. Het dagelijkse gebruik van een fossiele auto zorgt niet alleen voor veel CO₂-uitstoot, maar ook de productie van elke nieuwe auto vraagt om enorme hoeveelheden grondstoffen en energie. Een nieuwe elektrische auto produceren kost rond de 20 ton CO₂. Dit is ongeveer gelijk aan vijf jaar rijden op benzine. Tegelijkertijd daalt het gebruik van fossiele brandstoffen maar langzaam. Slechts 4,8% van de personenauto’s in Nederland is volledig elektrisch. Door bestaande auto’s om te bouwen naar elektrisch, voegt startup Greentimer niet alleen elektrische voertuigen toe aan het wagenpark, maar haalt het ook vervuilende modellen van de weg.

“In Nederland rijden zo’n 7 miljoen brandstof auto’s rond, die nog jaren meegaan” vertelt oprichter Steef den Hertog. “Door ze om te bouwen naar elektrisch, verlengen we hun levensduur én versnellen we de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Met verschillende upgrades zoals een touchscreen en het herstellen van de bekleding is de auto weer helemaal up-to-date en kan de auto met een nieuwe elektromotor en accu in principe weer 20 jaar mee. Een bestaande auto een tweede leven geven door hem om te bouwen naar elektrisch is een van de meest duurzame acties die je kunt ondernemen.”

Youngtimer regeling als katalysator

De Nederlandse youngtimer regeling biedt ondernemers een lagere bijtelling bij het rijden van een auto die 15 tot 25 jaar oud is. Greentimer maakt zo, als één van de eerste elektrische youngtimers het verduurzamen van mobiliteit niet alleen een logische keuze voor het milieu, maar ook economisch aantrekkelijk. De recent aangekondigde verhoging van de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrisch rijden komt hier nog bovenop. Een win-win voor ondernemers, het klimaat én de lokale industrie.

Elektrificatie op schaal

Elektrische ombouw was tot nu toe vooral een kostbare hobby voor liefhebbers van klassieke auto’s. Greentimer doorbreekt dit en onderscheidt zich wereldwijd met een schaalbare seriematige aanpak. Hierdoor worden inkoopvoordelen behaald en kan de ombouwtijd van enkele maanden naar slechts twee weken. Dit drukt de kosten aanzienlijk, waardoor Greentimer elektrificatie als oplossing interessant maakt voor een breder publiek. Door besparingen op brandstof, onderhoud en wegenbelasting worden de ombouw kosten volledig gecompenseerd. Greentimer heeft verschillende subsidies in de wacht gesleept en wordt medegefinancierd door de Europese Unie, de RVO en de Gemeente Amsterdam.

Het bedrijf start met het ombouwen van één model, de Volvo XC90 (2000 t/m 2014). Per jaar gaan ze één tot twee andere modellen toevoegen en in productie brengen. Dankzij samenwerkingen met gerenommeerde partnerbedrijven, zoals EV Europe en Beelen Mobility/Ellermeyer, en door gebruik te maken van een netwerk van ombouwers, kan verder worden opgeschaald.

Bron: Greentimer