De bekende blauwe champignonbakjes gaan verdwijnen uit de supermarkten. Voor Albert Heijn ontwikkelde Verstappen een nieuwe verpakkingslijn voor champignons en  paddenstoelen. De bakjes zijn volledig transparant en bestaan uit 100% gerecyclede petflessen. Daarmee zet Verstappen weer een volgende stap in het verduurzamen van de  bedrijfsvoering en de productie van verpakkingsmaterialen. 

Circulair proces

De nieuwe verpakkingen van Verstappen dragen bij aan de circulaire economie waar het bedrijf  veel waarde aan hecht. Mieke Verstappen, directeur van Verstappen licht toe: “Het mooie aan deze  innovatie is dat het gebruikte kunststof eerder al als consumentenverpakking in de winkel gelegen  heeft en uitermate geschikt is om weer een nieuwe voedselverpakking van te maken. Op deze  manier kunnen we het materiaal blijvend hergebruiken. Een perfect voorbeeld van de circulaire  economie.” 

Verduurzaming door de jaren heen

Er is door Verstappen uitvoerig onderzoek gedaan naar de optimale champignonverpakking. Sinds  de introductie van de welbekende blauwe bakjes, zoals Verstappen die in de jaren 80 ontwikkelde,  ligt deze qua vormgeving en kleur bijna onveranderd in het schap. “Daar zijn we best trots op,  want dat betekent dat we iets goeds gemaakt hebben. Toch hebben we de bakjes gedurende de  jaren steeds vernieuwd, maar wellicht onopgemerkt. We zijn namelijk steeds minder materiaal  gaan gebruiken en we zijn 10 jaar geleden al overgestapt naar 80% gerecyclede petflessen. De  nieuwe champignonverpakkingen bestaan uit 100% gerecyclede petflessen en bovendien verdwijnt  nu ook de blauwe kleur. Blauw kunststof is net zo goed te recyclen, maar door de bakjes  transparant te houden, wordt het voor recyclebedrijven veel interessanter.” vertelt Mieke  Verstappen. De nieuwe verpakkingen worden in eerste instantie uitgerold bij Albert Heijn. Andere  supermarkten zullen op termijn deze trend mogelijk volgen.  

Plastic Pact NL

Sinds kort is Verstappen lid van het Plastic Pact NL. In het pact hebben 60 toonaangevende  bedrijven in Nederland afspraken gemaakt over het recyclen van plastic en de handen ineen  geslagen om het plasticprobleem aan te pakken. Mieke Verstappen: “Wij ondernemen altijd met  oog voor de toekomst en het milieu. Onze slogan is niet voor niks ‘Empowering a wasteless world’.  Dit is voor ons niet alleen een spreuk aan de muur, maar een volwaardig onderdeel van onze  bedrijfsvoering en visie. Met de innovatie die we nu introduceren tonen we aan dat we niet  stilstaan, maar vooruitdenken en toekomstgerichte stappen zetten. Dit sluit perfect aan bij de  doelen die we in het Plastic Pact NL hebben afgesproken.”