Wieger Josemans (oprichter Wooden Amsterdam): ‘Duurzaamheid: van trend, naar norm’

Steeds meer consumenten zijn bewust van de impact die hun gedrag en aankopen hebben op het milieu. Waar deze trend tien jaar geleden ontstond, is duurzaam handelen inmiddels de norm geworden. Voor bedrijven is het een must om hierin mee te gaan en duurzaamheid door te voeren in het bedrijf en producten. Ondernemer en oprichter van Wooden Amsterdam, Wieger Josemans, weet dit als geen ander. Wij vroegen hem naar hoe hij duurzaam onderneemt, de ontwikkelingen bij de consument, en zijn visie op duurzaamheid en het bedrijfsleven. Want alhoewel er goede stappen worden gezet, is niet alles wat het lijkt.

Kun je meer vertellen over Wooden Amsterdam en hoe jullie duurzaam ondernemen?

“Wooden Amsterdam is opgericht met de missie om duurzame houten designproducten voor iedereen beschikbaar te maken én door de verkoop tegelijkertijd zelf actief een bijdrage te leveren aan een duurzame wereld. Dit doen we door initiatieven die zich hiervoor inzetten te steunen met een gedeelte van onze omzet. Een voorbeeld hiervan zijn de samenwerkingen met Trees for All en Trees for the Future, waar 1% van onze omzet naar toe gaat. Sinds de start in 2017 hebben we er samen met onze consumenten voor gezorgd dat er al meer dan 3600 bomen zijn gepland. Daarnaast zijn alle organisaties, producenten en leveranciers waarmee wij samenwerken logischerwijs duurzaam. Win-win dus: voor de consument en voor de toekomst.”

Waaruit bleek dat er vraag was naar duurzame lifestyle producten?

“Een jaar of tien geleden begon de duurzaamheidstrend, waarbij het bewustzijn onder consumenten over hun gedrag en de effecten hiervan op de wereld toenam. De grote bedrijven kozen toentertijd voor producten met hoge winstmarges, wat ten koste ging van de kwaliteit en duurzaamheid van de producten. Dat bood voor ons kansen. Als klein en flexibel bedrijf zouden wij hier geen last van hebben en daarnaast konden wij de consument een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden. Wij besloten dit gat in de markt op te vullen.”

Hoe kijkt de consument nu aan tegen duurzaamheid?

“De bewustwording met betrekking tot duurzaamheid is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Daarbij zorgde de coronapandemie zelfs voor een extra boost. Het aantal personen dat wil bijdragen aan een duurzame toekomst stijgt ieder jaar opnieuw. Ook zijn ze bereid om hiervoor extra geld neer te leggen. Momenteel is duurzaamheid echt de trend en wordt het langzaam maar zeker de norm. Dit is niet alleen terug te zien in de vraag naar duurzame producten, maar ook in de wensen voor additionele aspecten zoals klimaat neutrale verzendingen en plasticvrije verpakkingen. Een ontwikkeling waar wij als bedrijf de vruchten van plukken. Sinds de oprichting hebben wij de omzet, op een jaar na, ieder jaar met 85% zien stijgen.”

Wat is jullie visie op duurzaamheid in het bedrijfsleven?

“Een toekomstbestendig bedrijf, kan naar mijn mening niet zonder duurzaamheid. Meer bewustzijn voor het milieu en de toekomst bij de consument, maakt ook dat steeds meer bedrijven duurzaamheid integreren binnen hun eigen bedrijfsvoering en productaanbod. Dat is een hele mooie ontwikkeling! Echter, zit hier ook de keerzijde. Greenwashing, waar bedrijven duurzaamheidsclaims maken om te voldoen aan de wens van de consument, is een nadeel die de trend met zich mee brengt. In veel gevallen zijn deze bedrijven in de praktijk namelijk helemaal niet zo duurzaam, terwijl de consument denkt van wel. Er mist dus een stuk transparantie en de consument moet waakzaam zijn. Duurzaamheid en transparantie moeten hand in hand gaan.”

Welke korte en lange termijn doelen hebben jullie op het gebied van duurzaamheid?

“Op dit moment zijn wij hard aan het werk om onze webshop en onze producten zo transparant mogelijk te maken. Hierdoor hopen we de consument nog beter te kunnen informeren over de duurzaamheid van elk individueel product. Niet alleen kunnen zij zien hoe duurzaam een product is – of in vergelijking met andere producten -, zo houden zij ook direct bij welke bijdrage zij leveren op het milieu, oftewel hun ecologische voetafdruk. De komende jaren willen we daarom ook meer samenwerkingen opzetten met duurzame initiatieven die wij met onze verkoop kunnen steunen. Duurzaamheid zit in onze kern, en we blijven continu op zoek naar mogelijkheden om een nog grotere positieve bijdrage te leveren aan de wereld.”

 

Share Button