Vandaag opent Accenture de inschrijving voor de Innovation Awards 2014. De Accenture Innovation Awards worden dit jaar voor de achtste keer op rij toegekend in Nederland aan de meest innovatieve producten, diensten of concepten in 10 industrieën en een overkoepelende categorie voor duurzaamheid. Initiatieven jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Accenture heeft de Innovation Awards in het leven geroepen om uitzonderlijke prestaties op het gebied van innovatie zichtbaar te maken, organisaties te verbinden en om innovatie in Nederland verder te stimuleren.

 

Blauwe Tulp & Groene Tulp

Dit jaar ontvangen de tien industriewinnaars wederom een blauwe tulp. Een onafhankelijke vakjury beoordeelt per industrie de deelnemende initiatieven op vernieuwing, succes en potentieel. Naast het uitreiken van de blauwe tulpen, beloont Accenture het meest invloedrijke duurzame initiatief met de ‘groene tulp’. Alle deelnemers kunnen aangeven of hun inzending een duurzaam aspect bevat en rekening houdt met de impact op het milieu. In 2013 won Royal HaskoningDHV deze prijs met de ‘Nereda’, een innovatieve waterzuiveringstechniek.

Innovator of the Year Award

Tevens wordt, in samenwerking met het zakenblad Management Team, een zakelijke onderscheiding (Innovator of the Year Award) uitgereikt aan een persoon die in het afgelopen jaar een buitengewone bijdrage heeft geleverd aan innovatie in Nederland. Rob van Leen, Chief Innovation Officer bij DSM, sleepte de award afgelopen jaar in de wacht voor zijn bijdrage aan de verdubbeling van de snelheid van innovatie binnen DSM sinds 2006. Van Leen neemt dit jaar de rol van juryvoorzitter voor de Innovator of the Year Award voor zijn rekening.

 

“Hoewel innovaties in diverse industrieën worden erkend, vinden de meest fascinerende innovaties juist plaats op het kruispunt van industrieën. Voor de vakjury’s is het dan ook extra uitdagend over deze sectorgrenzen heen te kijken. We dagen ze uit om alert te zijn op dit soort vernieuwingen en op slimme sectoroverstijgende oplossingen voor maatschappelijk relevante thema’s als gezond blijven, veilig betalen en nieuwe vormen van transport’’, aldus Manon van Beek, Country Managing Director Accenture Nederland.

 

Pieter Paul van Oerle, Senior Manager bij Accenture en initiator van de Accenture Innovation Awards:“Door het organiseren van dit evenement hopen wij samenwerking tussen grote Nederlandse multinationals en start-ups te stimuleren en kennismaking tussen geïnteresseerde partijen te faciliteren. De Innovation Awards vormen daarin slechts het startpunt. De beste initiatieven komen terecht in een continu programma en netwerktraject waarin Accenture deze partijen helpt zich te profileren, verder te ontwikkelen en te presenteren aan bedrijfsleven, investeerders en incubators.”

 

Publieksprijs

Naast het beoordelen van de deelnemende initiatieven door een vakjury heeft ook het publiek een stem. Het publiek bepaalt wie de winnaar wordt van de publieksprijs. Vanaf medio mei kan eenieder stemmen op de deelnemende initiatieven. Stemmen kan vanaf www.innovation-awards.nl via een stemformulier of via social media (Twitter, Facebook of LinkedIn) .

 

Inschrijven

Concepten jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Innovatieve concepten maken kans op prijzen in de industrieën:

 

  • (Tele)communicatie
  • Media & Entertainment
  • High Tech
  • Consumentenproducten en -diensten
  • Reis & Transport
  • (e)Retail
  • Energie & Chemie
  • Financiële dienstverlening
  • Gezondheid
  • Publieke sector

 

De winnaars van de Accenture Innovation Awards worden bekend gemaakt op 14 november 2014 in DeFabrique in Utrecht. Deelnemers kunnen zich inschrijven tot 1 augustus 2014 via de website www.innovation-awards.nl.