Op Schiphol liggen sinds kort een stuk weg en enkele parkeervakken gemaakt van hergebruikt plastic. Schiphol heeft dat samen met PlasticRoad, PreZero en VolkerWessels Infra Schiphol aangelegd vlakbij de Kaagbaantunnel. De weg en parkeervakken zijn gemaakt van hergebruikt plastic afval, afkomstig van de luchthaven. Einde van het jaar zal er nog een stuk plastic wegverharding naast een start- en landingsbaan worden aangelegd. De twee locaties zijn onderdeel van een test die moet uitwijzen of deze techniek in de toekomst een goed alternatief is voor de standaard asfalt- en betonwegen en het verbeteren van waterafvoer en -buffering. Als dat zo is, dan zal het bijdragen aan een duurzamere infrastructuur op de luchthaven.

De speciaal ontworpen wegverharding van PlasticRoad heeft dezelfde rijeigenschappen als asfalt. De plastic weg is een circulaire oplossing voor wegverharding die hemelwater opvangt, filtert en vervolgens geleidelijk in de grond laat zakken. Dit leidt tot een betere en natuurlijke waterhuishouding, zorgt bij hevige regelval voor een waterbuffer en draagt bij aan een verbeterde grondwaterstand. Het eerste aangelegde stuk weg bestaat uit 2.571 kilo hergebruikt plastic en de constructie zorgt ervoor dat in dit gedeelte van de weg 43.200 liter water opgeslagen kan worden.

Tweede leven voor afval

Naast dat de wegverharding een tweede leven geeft aan plastic afval, is het makkelijk in onderhoud, heeft het ook een langere levensduur en is er in de productie en aanleg minder uitstoot dan traditionele wegverharding. Om ervoor te zorgen dat de plastic wegelementen niet slijten of de weg te glad wordt bij regenval, zit er op de bovenkant een laagje van steenslag.

De elementen gaan naar verwachting zo’n 30 jaar mee. Daarna kunnen de elementen opgeknapt worden voor direct hergebruik of wanneer delen niet hergebruikt kunnen worden, dan worden deze weer als grondstof gebruikt voor nieuwe elementen. Schiphol werkt toe naar een uitstoot- en afvalvrije luchthaven in 2030.

Proef van een jaar

De test gaat een jaar duren. Gedurende deze periode wordt er gekeken hoe de plastic wegverharding zich houdt onder de intensieve belasting op de luchthaven. We meten de slijtage, onderhoudsgevoeligheid en de algemene wegdek kwaliteit zoals we dat ook doen bij onze normale wegen.