Het is 23 april 2004 als staatssecretaris van Economische Zaken Gerrit Ybema ‘Het Kennis- en Informatiecentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ opricht. Al snel daarna past hij onze naam aan naar het – laten we eerlijk zijn – iets beter klinkende ‘MVO Nederland’. Het oorspronkelijke doel: het bevorderen van kennis en informatie over MVO bij ondernemers, maatschappelijke organisaties, overheden en burgers. Nu moet ik bekennen dat ik dat weinig concreet vind. Want als je mij een beetje kent, weet je dat het me niet alleen om kennis en informatie gaat. Nee, ik word blij van actie, van doen. Vandaar dat we onszelf voortdurend opnieuw uitvinden. Ik zal je uitleggen waarom.

In vijftien jaar kan er veel veranderen. Waar kennis ontwikkelen en delen de eerste jaren centraal stond, zijn we nu vooral bezig met doen. Want het maatschappelijk verantwoord ondernemen van nu is niet meer dat van vijftien jaar terug. Daarmee verandert ook het doel van onze organisatie. De tijd van beleid maken, mooie woorden en praatclubs is voorbij; het gaat om actie. MVO Nederland speelt daar vandaag de dag een faciliterende rol in. Door onze partners bij elkaar te brengen voor gezamenlijke, duurzame projecten. Door events te organiseren die inspireren en activeren. En door bedrijven te ondersteunen bij het uitvoeren van hun duurzame ambities.

Uiteraard initiëren we al die activiteiten vanuit een doel: het versnellen van de overgang naar de nieuwe economie, waarin twintig procent van het Nederlandse bnp klimaatneutraal, circulair, eerlijk en inclusief onderneemt in 2025. Hoe ver we precies zijn? Dat is lastig te meten. Wat ik wel weet is dat duizenden activiteiten zijn ontplooid richting die ambitie – mede dankzij MVO Nederland. En dat is ook precies waar ik op deze feestelijke jubileumdag graag de nadruk op wil leggen. Bij dezen wil ik onze circa tweeduizend partners dan ook enorm bedanken voor al hun inspanningen. Of je nu al vijftien jaar bij ons bent of nog maar vijftien dagen; you rock!

Nu ben ik geen partypooper – verre van zelfs, zo weten de mensen die mij kennen. Toch is het jammer dat niet ieder bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen in de genen heeft en een organisatie als MVO Nederland bestaat. Want hoewel we ervan overtuigd zijn dan we het kantelpunt halen in 2025, zou het mooi zijn als het nu al zo ver zou zijn. Dus laten we over een jaar of zes nog eens afspreken: op ons 21-jarig bestaan prikken we een datum voor een feestje waar we onze organisatie opheffen. Dan is MVO Nederland officieel volwassen en als organisatie niet meer nodig.

Maria van de Heijden, directeur MVO Nederland