Vodafone Nederland gaat klanten stimuleren duurzame mobieltjes te kiezen. In de maand maart doneert Vodafone namelijk 10 euro aan Natuur & Milieu als een klant zijn oude telefoon inruilt voor een nieuwe met een eco-score van 3.0 of hoger. Klanten kunnen ook zelf (een deel) van de waarde van hun gebruikte telefoon doneren. Hiermee willen Vodafone en Natuur & Milieu ervoor zorgen dat meer ongebruikte mobieltjes worden hergebruikt of gerecycled. Deze extra stimulans geldt naast de bestaande mogelijkheid voor klanten om hun gebruikte telefoons te verkopen aan Vodafone. 

Bart Hofker, Directeur consumentenmarkt bij Vodafone Nederland: “De ecologische impact van mobiele telefonie is bij veel klanten nog onbekend. Met de eco-score informeren we klanten hierover, zodat ze zelf een bewuste keuze kunnen maken bij de aanschaf van een nieuw toestel.”

Olof van der Gaag, Directeur Campagnes bij Natuur & Milieu: “Wij versnellen duurzaamheid in Nederland en doen dat samen met heel veel mensen en bedrijven. Natuurlijk probeer je zo lang mogelijk met een mobiele telefoon te doen, maar als je een nieuwe nodig hebt moedigen wij van harte aan om je oude te verkopen aan Vodafone zodat de grondstoffen hergebruikt worden. En laat  je nieuwe mobiel vooral een duurzame zijn.”

Eco-score

De eco-score laat op gestandaardiseerde wijze zien welke impact een mobiele telefoon heeft op het milieu en de maatschappij. Hiermee wil Vodafone de telefoonfabrikanten aansporen om betere milieu- en maatschappelijke prestaties te behalen. De scores variëren tussen de nul (slecht) en vijf (goed) en zijn vastgesteld op basis van antwoorden van toestelfabrikanten op specifieke vragen over o.a. de levensloop van het toestel en verantwoorde ontwerpkenmerken. Het onafhankelijk Britse Forum for the Future, stelt de scores vast en biedt meer inzicht in de criteria en methodologie die gebruikt wordt om de score te bepalen. De eco-score is een initiatief van Vodafone Nederland en wordt inmiddels ook wereldwijd door de mobiele providers Telefonica en Orange gebruikt.