Van ‘black hole’ naar gidsland sociaal ondernemerschap

De Nederlandse social enterprise sector heeft zich ontwikkeld van een sector die zeer beperkt van omvang was en niet als zodanig werd herkend, tot een sector met eigen boegbeelden die groeit en bloeit. Na een periode van voorbereiden en pionieren, bevindt de sector zich nu in de ontwikkelingsfase waarbij nog veel ruimte is voor groei en professionalisering.

Accountants- en adviesbureau PwC heeft door middel van interviews met 40 sociaal ondernemers en experts onderzocht welke factoren bijdragen aan die groei. Dit onderzoek heeft PwC gebundeld in een uniek rapport met daarin zeven geleerde lessen. Het rapport werd afgelopen week gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Social Capital Markets (SOCAP) conferentie, een driedaags internationaal evenement in San Francisco waar duizenden sociaal ondernemers en impactinvesteerders samenkomen.

In Nederland winnen sociale ondernemingen in rap tempo terrein. ‘Dat komt onder andere omdat zij op eigen initiatief met elkaar een geïntegreerd ecosysteem hebben opgebouwd’, zegt Renate de Lange, bestuurslid van PwC en verantwoordelijk voor Corporate Responsibility. Een van de geleerde lessen is dat de ondernemers zich verenigen op eigen initiatief, oftewel bottom-up. Ook delen zij kennis en ervaringen en bouwen zo samen een eigen ecosysteem. In fases betrekken zij steeds meer partijen, zoals netwerken en platforms, lokale overheden, bedrijfsleven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen, financiers en consumenten. Zo krijgt de sector toegang tot essentiële zaken als ondersteuning, training en coaching, financiering en netwerken. ‘De social enterprise sector heeft zich internationaal opgewerkt van de achterhoede naar een koploperpositie’, zegt Willemijn Verloop, oprichter van Social Enterprise NL en Social Impact Ventures. ‘Inmiddels merk ik dat andere landen naar ons beginnen te kijken. Ik hoop dat de professionalisering en de groei van de Nederlandse social enterprises doorzet en dat we over een paar jaar nog beter in staat zijn om onze succesfactoren en best practices te delen met het buitenland.’

Share Button