De uitdaging waar we met z’n allen voor staan – het tegengaan van klimaatverandering – is gigantisch en alleen samen kunnen we deze uitdaging aan. Daarom vond op donderdag 9 juni in het Stedelijk Museum in Amsterdam, op initiatief van elektrische autofabrikant Polestar, de eerste Future Talks plaats. Thema van de eerste editie: materiaalgebruik en design. Future Talks: Materials werd een inspirerende samenkomst van experts op gebied van design en materialen. Valéry Gresnigt van Polestar Nederland vertelt over de uitdaging waar het merk zelf tegenaan loop in de ambitie naar klimaatneutraal ontwerp.

Polestar wil ‘gezamenlijk de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen aankaarten’. Waarom?

“We realiseren ons dat we een gigantische gemeenschappelijke opgave hebben. We stevenen af op enorme maatschappelijke problemen als de opwarming van de aarde in deze mate doorzet. Daarom moeten we het met elkaar hebben over impactvolle oplossingen. Met Future Talks creëren we een ontmoetingsplaats voor denkers en doeners die het verschil kunnen helpen maken. Een plek waar kunstenaars, onderzoekers, experts, beleidsmakers en ondernemers uit uiteenlopende disciplines samenkomen om van elkaar te leren en elkaar te inspireren het anders – en vooral beter – te doen. Het Stedelijk Museum Amsterdam voelt dezelfde noodzaak om klimaatverandering gezamenlijk tegen te gaan. Daarom zijn we met Polestar een meerjarig partnership met het Stedelijk aangegaan en gaan we vaker gezamenlijk thema’s rond het klimaat en duurzaamheid agenderen.”

Het thema van de eerste Future Talks was ‘Materials’ en ging zowel over de rol van ontwerpers als over materiaalgebruik. Waarom zijn designers en materialen essentieel in de strijd tegen klimaatverandering?

De hele tastbare wereld om ons heen bestaat uit materialen, die nu nog vaak een negatieve impact hebben op de omgeving en het klimaat. Kijk eens om je heen en zie hoeveel materiaal nog van fossiele materialen afkomstig zijn. Of hoeveel materiaal we momenteel weggooien en verbranden, omdat het niet goed te recyclen is. Wij denken dat een nieuwe blik op het gebruik van grondstoffen essentieel is. Ontwerpers zijn hiervoor key: zij laten ons met vernieuwende experimenten of juist door terug te grijpen op lokale kennis radicaal anders naar materialen kijken en bieden ons design dat zowel verantwoord als esthetisch, comfortabel en bereikbaar is. 

Dus ontwerpers hebben een sleutelrol. Producten worden veelal ontworpen in opdracht van iemand die iets op de markt wil brengen. Wat is de rol van deze opdrachtgevers?

Wij geloven in exponentiële ontwikkeling van technologieën om tot de beste klimaatoplossingen te komen. Voor het Polestar 0 project – waarbij we als doel hebben om in 2030 een volledig klimaatneutrale auto te produceren – werken wij aan oplossingen die zich vaak nog in de innovatiefase bevinden. Oplossingen die wij en onze toeleveranciers ontwikkelen zullen niet alleen Polestar of de auto-industrie ten goede komen, maar kunnen ook bijdragen aan het CO2-neutraal maken van andere industrieën en de samenleving in het algemeen. Door als merk ambitieuze doelstellingen te durven hebben en op zoek te gaan naar medestanders die je hierbij willen helpen, denken we dat er enorme spill-over effecten kunnen plaatsvinden naar andere sectoren. Want waar je ook bent op deze aarde, overal kom je staal, aluminium en elektronica tegen. Stel je voor dat we deze materialen minimaal klimaatneutraal kunnen produceren en eeuwig kunnen hergebruiken. Wij hebben hier als producent en opdrachtgever een voorbeeldrol, vinden wij zelf. En wat wij uitvinden, kan door ontwerpers over de hele wereld worden overgenomen en gebruikt.

Toch is de gemiddelde hedendaagse auto – ook de elektrische Polestar – nog verre van CO2-neutraal en 2030 is dichtbij.

Bij Polestar zijn we niet blind voor onze impact: op dit moment heeft de gemiddelde elektrische auto al 26.000 kilo CO2 uitgestoten voordat deze de fabriek verlaat. Ons doel om onze auto’s in 2030 volledig CO2-neutraal de fabriek uit te laten rollen. In de praktijk betekent dit dat alle ruim 36.000 onderdelen CO2-neutraal moeten worden aangeleverd of gefabriceerd. Een gigantische en complexe klus, waar designers en hun keuzes voor beter materiaal van levensbelang voor is. Want met welke innovaties we dit exact gaan realiseren is moeilijk te voorspellen, maar dat hiervoor nieuwe ontwerpideeën essentieel zijn, dat staat als een paal boven water. We merken dat we al veel medestanders in de keten hebben die zich bij ons aansluiten. Zo hebben verschillende leveranciers op het gebied van staal, aluminium, elektronica, veiligheid en elektrische aandrijving intentieverklaringen ondertekend om samen te werken en het doel te verwezenlijken. En we verwelkomen iedere vorm van samenwerking en het delen van kennis, wat het bij elkaar brengen van experts en publiek tijdens de Future Talks illustreert. 

Tijdens Future Talks: Materials werd een vurig betoog gehouden om verder te gaan dan ontwerpen naar nul emissie. Hoe denken jullie daarover?

Het ambitieuze doel dat wij willen behalen is wat ons betreft een eerste stip op de horizon. En ontwerpers denken nu al veel na over het omkeren van de voetafdruk, waarbij materialen en producten geen negatieve maar juist positieve impact hebben op onze natuurlijke omgeving. Dus op heel veel terreinen wordt al designed towards positive en waar mogelijk omarmen we dit volledig. Maar we moeten ook beseffen dat dit in stappen gaat, waarbij ‘oude oplossingen’ ook nog kunnen werken. Komal Singh, een van onze eigen ontwerpers die tijdens Future Talk sprak, gaf het voorbeeld van leer dat nu wordt gebruikt voor de bekleding van de stoelen. We consumeren als maatschappij nog altijd enorm veel vlees, met restproducten die geen bestemming hebben en daarom worden vernietigd. Als we voor het natuurlijk materiaal zoals huiden op een verantwoorde wijze een nieuwe bestemming kunnen vinden, is dat misschien beter dan dat we dit uit fossiele materialen halen, want dan is de voetafdruk groter. Hoewel dit nooit mag afleiden van het feit dat je moeten blijven innoveren en er geen aanbod mag ontstaan doordat er een vraag is, geeft het aan dat ‘towards zero’ een goede tussenstap is op weg naar positief.

Tot slot: kun je al wat vertellen over de volgende Future Talks?

De volgende Future Talks zal plaatsvinden in november. Meer informatie wordt binnenkort bekend gemaakt op Polestar.com, dus stay tuned!