Ten eerste gaat TNT een gecertificeerd systeem implementeren om de CO2-uitstoot van het bedrijf te meten, erover te rapporteren, en deze te beheersen. Ten tweede gaat het bedrijf binnen de acht belangrijkste operationele gebieden initiatieven implementeren om deze uitstoot terug te dringen. Dit zijn: luchtvaart, gebouwen, zakenreizen, leaseauto’s, samenwerking met klanten, bedrijfswagenpark, inkoop en investeringen. Ten derde wil het programma de TNT-medewerkers ertoe stimuleren ook in hun privéleven, thuis en onderweg, hun CO2-uitstoot te verminderen. Dat persoonlijke betrokkenheid van medewerkers tot grootse resultaten kan leiden, blijkt wel uit de bijdrage die het TNT-personeel levert aan de samenwerking van het bedrijf met het World Food Programme van de Verenigde Naties.

“Er is een sterke business case voor Planet Me. Klanten, regeringen, onze medewerkers en ook het brede publiek kijken steeds scherper naar de manier waarop bedrijven op de opwarming van de aarde reageren. Als sectorleider zien we het als onze verantwoordelijkheid om dit proactief aan te pakken”, aldus Peter Bakker, voorzitter Raad van Bestuur van TNT. “De reductie van de CO2-uitstoot is voor TNT een geweldige uitdaging. De technologieën voor een lage CO2-uitstoot zijn voor de transportsector domweg niet beschikbaar of simpelweg te duur om te implementeren. Ondanks deze moeilijkheden is deze bekendmaking onze eerste stap op weg om het eerste emissievrije express- en postbedrijf ter wereld te worden.”

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.

Over TNT
TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft ongeveer 159.000 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet van de onderneming € 10,1 miljard en het bedrijfsresultaat € 1.276 miljoen. TNT N.V. is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden