Vanaf 1 december 2019 wordt plastic voor eenmalig gebruik niet langer aangeboden in de Partner Webshop van Thuisbezorgd.nl. Met dit besluit toont Thuisbezorgd.nl haar  zorgen over de milieueffecten van plastic en stimuleert aangesloten restaurants om  voor duurzame alternatieven te kiezen. De webshop biedt deze restaurants een  alles-in-één-winkel met onder andere ingrediënten, keukenmateriaal en bezorgmateriaal.  

Wereldwijde inspanning om plastic te bannen  

Vandaag kondigt Thuisbezorgd.nl een wereldwijde plasticban aan voor Partner Webshops in alle landen in een poging om duurzamer te werken. Vanaf 1 december verbiedt een nieuw protocol om plastic voor eenmalig gebruik voor maaltijdbezorging te verkopen via de webshop.

Om de overgang, die een aantal maanden geleden begon, gemakkelijk te maken, heeft Thuisbezorgd.nl veel  tijd en middelen geïnvesteerd om duurzamere alternatieven aan te bieden via hun webshops, op voorwaarde  dat deze alternatieven dezelfde kwaliteit bieden als hun plastic tegenhangers, en dit vooral om de kwaliteit  van verse en warme gerechten te kunnen garanderen.

Alternatieven voor plastic voor eenmalig gebruik zijn bv. bioplastics (biologisch afbreekbare en  composteerbare plastics) en FSC-gecertificeerde of gerecyclede oplossingen op basis van papier. Een test  met herbruikbare verpakkingen is in ontwikkeling en staat gepland voor 2020.

Partner Webshop

Bij Thuisbezorgd.nl streeft het Partner Services team ernaar om partnerrestaurants te ondersteunen bij het  maximaliseren van hun bestellingen via het platform door marketingadvies, promotiemateriaal en bijkomende  diensten. De webshop is gelanceerd als uitbreiding van deze service.

De Partner webshop biedt alle restaurants die aangesloten zijn op het online maaltijdbezorgplatform een  one-stop-shop met onder andere ingrediënten, keukenmateriaal en bezorgmateriaal aan te kopen die worden  aangeboden door Thuisbezorgd.nl of door externe leveranciers.

Duurzame oplossingen werden een aantal jaar geleden geïntroduceerd op de webshop. In 2019 meldt het  webshopteam dat er tot nu toe wereldwijd zo’n 11,5 miljoen FSC-gecertificeerde papieren tasjes verkocht zijn,  als alternatief voor plastic tasjes. Een toename van 310% vergeleken met dezelfde periode in 2018. Het team is ook verantwoordelijk voor het stimuleren van de verkoop van duurzame transportmiddelen, in een poging om  de CO2-uitstoot van aangesloten restaurants te verminderen. Tot nu toe zijn er al 1350 e-bikes aan restaurants  verkocht. Daarnaast heeft Thuisbezorgd.nl’s eigen bezorgdienst inmiddels meer dan 3000 e-bikes in gebruik.

EU-wetgeving  

Vanaf 2021 zijn alle EU-landen onderworpen aan een nieuwe wet die verschillende types van plastic voor  eenmalig gebruik verbiedt. Het verbod in de webshop is al in overeenstemming met deze EU-richtlijn, maar om  alle aangesloten restaurants te helpen bij het naleven van deze richtlijn, plant Thuisbezorgd.nl een uitgebreid  communicatieprogramma. Zo wil Takeway.com de aangesloten restaurants ondersteunen bij het naleven van  de nieuwe wetgeving, zodat ze beter begrijpen wat de belangrijkste ecologische en klantgerichte inzichten zijn  rond dit probleem en hen helpen om de juiste oplossingen te vinden.

Uit een recente consumentenonderzoek blijkt bv. dat een meerderheid van de respondenten uit de doelgroep  van Takeaway.com in Duitsland en Nederland de voorkeur geeft aan verpakkingen die als duurzaam worden  beschouwd, boven plastic (schuim)verpakkingen (88 % Duitsland, 92 % Nederland, Survey van augustus 2019).

Bovendien zal het communicatieprogramma ook andere MVO-initiatieven en nieuwe alternatieve  verpakkingsinnovaties onder de loep nemen van zodra ze beschikbaar worden. Als onderdeel van de  vernieuwde MVO-strategie van Thuisbezorgd.nl, gepland voor 2020, zal een bedrijfsbreed verbod op plastic  voor eenmalig gebruik worden ingevoerd, om tegemoet te komen aan de eisen van alle stakeholders,  waaronder onze restaurants, klanten, investeerders, werknemers en de samenleving.