Eetpaleis ’t Vosje heeft deze titel gewonnen omdat het bedrijf als geen ander in staat is op een voor consumenten begrijpelijke wijze duurzaam te ondernemen. Onder andere door verse en gezonde alternatieven te bieden voor consumenten die bewust omgaan met hun gezondheid. Maar ook door afvalbakken te plaatsen op het nabijgelegen parkeerterrein en op die wijze de overlast van zwerfafval voor de buurt tot een minimum te beperken. Daarnaast is het bedrijf een groot pleitbezorger van verantwoord frituren, maakt het gebruik van verpakkingen van gerycled materiaal en schenkt het Fair Trade koffie. De jury was bovendien bijzonder te spreken over de duurzame manier waarop het bedrijf het personeelsbeleid heeft vorm gegeven. Dankzij een uitgebreid intern en extern opleidingstraject en prima faciliteiten is de ondernemer in staat de continuïteit van het bedrijf op duurzame wijze te garanderen.

Juryvoorzitter Jos van Alphen: “Het sterke punt van dit bedrijf is dat zij in staat zijn om duurzaam te ondernemen, zonder dat dit enorme investeringen vergt voor technische aanpassingen achter de schermen. Aanpassingen die voor de consument niet zichtbaar zijn, of nog niet begrepen worden. Dit bedrijf is kortom een aansprekend voorbeeld van praktisch omgaan met het voor consumenten soms lastige thema van duurzaamheid.” Eetpaleis ’t Vosje won niet alleen een bokaal maar ook een cheque ter waarde van € 2.000,00 een jaar lang gratis (duurzame) disposables van Depa.

Nummer 2 en 3

Kwalitaria Gennep eindigde als tweede. Het bedrijf is al jarenlang voorloper op het gebied van duurzaamheid. De ondernemer plaatste zonnepanelen op het dag en in het pand zelf schuilt het grootste geheim van de ondernemer: een ingenieuze machine waarmee de warmte die vrijkomt bij het bakken van friet en snacks gebruikt wordt voor de verwarming van het pand. Het voorkomen van afval staat hoog op de agenda van het ondernemersechtpaar. Zo serveren ze snacks en friet bijvoorbeeld op porseleinen servies. Het afval wat toch ontstaat wordt gescheiden ingezameld.

McDonald’s Zwolle-Noord werd derde. De jury sprak haar grote waardering uit voor de jonge ondernemer die in Zwolle-Noord een prachtige zaak heeft neergezet. Deze recentelijk verbouwde vestiging voldoet aan alle eisen die moderne consumenten hebben op het gebied van fastservice: een breed assortiment en een stijlvolle en aantrekkelijke uitstraling. Het bedrijf is zeer actief op het gebied van het scheiden van afvalstromen waarbij de 3 R’s centraal staan: Reduce, Re-use en Recycle. Daarnaast investeert het bedrijf fors in het opleiden van medewerkers.

Jos van Alphen: “De nummers 1, 2 en 3 van deze wedstrijd geven allen op geheel eigen wijze invulling aan het thema duurzaamheid. Het zijn stuk voor stuk inspiratiebronnen voor andere bedrijven in de sector die het thema duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Gezien het feit dat ruim 500 bedrijven zich inschreven voor de verkiezing en gedurende de looptijd van de wedstrijd ruim 1.000 speciale NederlandSchoon afvalbakken verspreid zijn onder fastservicebedrijven, kunnen we stellen dat duurzaamheid leeft binnen de fastservice sector.”