Smurfit Kappa heeft de krachten gebundeld met de Plastic Soup Foundation om de groeiende behoefte aan duurzame verpakkingen te benadrukken.

De Plastic Soup Foundation is een Nederlandse organisatie die campagne voert om een einde te maken aan de vervuiling van de oceanen. De term ‘plastic soep’, die voor het eerst populair werd in de late jaren 1990, verwijst naar de vervuiling van de oceanen door plastic met inbegrip van zowel grote stukken als kleine micro-plastic en nano-plastic deeltjes, drijvend en verzonken.

Er bestaat een sterke synergie tussen de missie van de Plastic Soup Foundation om de plastic soep bij de bron te stoppen en het Better Planet Packaging initiatief van Smurfit Kappa, dat de uitdaging aanpakt van verpakkingsafval en zwerfvuil dat terechtkomt in oceanen en op vuilnisbelten.

De verpakkingenproducent hostte onlangs een evenement georganiseerd door de Plastic Soup Foundation met als thema: ‘De toekomst van verpakkingen veranderen’. De dag, met gasten vanuit de  retail, productiebedrijven en banken, behandelde een aantal onderwerpen in relatie tot duurzame verpakkingen.

Harmen Spek, Innovations & Solutions Manager bij de Plastic Soup Foundation, zei over de samenwerking: “We zijn al heel lang bekend met de duurzaamheidsprestaties van Smurfit Kappa, maar raakten nog meer geïnteresseerd in een samenwerking toen we lazen over hoeveel ze doen om papieren alternatieven voor plastic te creëren.”

Saverio Mayer, CEO van Smurfit Kappa Europe, voegde hieraan toe: “Een integraal onderdeel van ons Better Planet Packaging initiatief is om samen te werken met nieuwe partners zoals de Plastic Soup Foundation om innovatieve nieuwe ideeën te inspireren en verandering aan te moedigen.

“De uitdaging van oceaanvervuiling is iets dat alleen kan worden opgelost met een open dialoog tussen meerdere belanghebbenden. We hebben met plezier het evenement in ons Global Experience Centre gefaciliteerd om bewustzijn te creëren en de basis voor verandering te leggen.”