De PICNIC Green Challenge is in 2007 in het leven geroepen door de Postcode Loterij en cross-media event PICNIC. In totaal stuurden dit jaar 235 mensen hun ideeën in om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen. De jury was erg onder de indruk van de hoge kwaliteit van de inzendingen. De jury roemde het idee van Bayer, omdat het de uitstoot van CO2 op wereldschaal kan terugdringen en een revolutie kan veroorzaken in de bouwwereld.

De prijs van € 500.000 was van tevoren bekend. Na afloop van de presentatie van de vier finalisten stelde de Postcode Loterij onverwacht € 100.000 beschikbaar voor de runner up. Dat werd Capra J’neva, een Amerikaanse wier bedrijf consumentvriendelijke zonnepanelen op de markt wil brengen. “Haar idee kan het gebruik van zonnepanelen een enorme boost geven”, aldus de jury.

Vier finalisten presenteerden vandaag hun ideeën aan de jury in Amsterdam. De andere twee genomineerden waren:

Jochen Mundinger uit Zwitserland. Hij ontwikkelde een softwareapplicatie voor milieuvriendelijk en efficiënt reizen, van deur tot deur; en

Peter Yeadon , uit de VS. Hij bedacht een intelligent zonweringsysteem voor ramen en glazen façades.

De eindjury bestond uit nationale en internationale kopstukken op het gebied van duurzaamheid en creativiteit:

Bill Moggridge (industrieel ontwerper en mede oprichter IDEO)

Prins Carlos Bourbon de Parme (betrokken bij projecten die duurzaamheid en bedrijfsleven combineren)

Nicky Gavron (lid van de London Assembly)

Liesbeth van Tongeren (directeur Greenpeace Nederland)

Jim Walker (Chief Operating Officer en medeoprichter, The Climate Group)