Welke vijf metatrends gaan merken de komende jaren steeds meer raken? De meeste merken, merken nog niet dat deze trends nu al aan de gang zijn. Tijd om wakker te worden!

Trends en tendensen die alle merken keihard gaan raken

Ja natuurlijk denk je dan aan video, A.I. en marketing automation. En dat klopt ook. Die trends gaan merken fundamenteel veranderen. Maar de meeste marketeers zien dat al gebeuren. Wat ze vaak nog niet zien is dit: de trends die samenkomen in wat ook wel de Well Being Economy genoemd wordt.

1. True cost accounting
De onttrokken waarde uit onder andere de natuur, die nu nog niet gedefinieerd is als kosten in het huidige economische plaatje, wordt binnenkort wel inzichtelijk gemaakt met true cost accounting. Dat komt door veranderende opinie en ook door nieuwe meetmethoden. Veel van dit soort – nu nog vaak onzichtbare – kosten worden binnenkort ook doorbelast aan de vervuiler/veroorzaker. Daardoor kunnen businessmodellen heel snel wijzigen. Denk aan stikstofbelasting bij de boeren of CO2-heffing aan vliegtuigmaatschappijen.

2. Circular economy
Als onder andere door bovenstaande trend, de economie belasting gaat heffen op onttrokken waarde, is dat een prikkel om anders met grondstoffen om te gaan. Zorgvuldiger dus. Zo zullen grondstoffen kwalitatief beter verwerkt gaan worden zodat ze optimaal kunnen worden hergebruikt zonder waardeverlies. Denk aan het bouwen van gebouwen die met een materiaalpaspoort. Naar het Dutch Circularity Gap Report.

3. Regenerative business
Deze is in Nederland nog niet zo groot. Het idee dat we business ontwikkelen bínnen de economie en daarbuiten een volledig losstaande ecologie hebben, begint een beetje aan geloofwaardigheid in te boeten. Als je de scheidslijn tussen economie en ecologie opheft en kijkt wat business kan bijdragen aan het geheel (in plaats van wat het kan weghalen uit de markt), dan krijg je interessante concepten. Denk aan een hervulbaar waterflesje dat vanaf de productie tot verkoop meer CO2 uit de lucht haalt dan dat het productieproces produceert.

4. The commons
Als je al deze trends bij elkaar optelt dan zie je dat we het huidige economische systeem qua verdeling van macht, kapitaal en bezit radicaal anders moeten organiseren. Het mooie is dat merken daar sterker van worden doordat er meer vertrouwen en interdependency rondom zo’n merk ontstaat. Denk aan een bank die de samenleving, de aandeelhouder, de medewerkers en de klanten evenveel stemrecht en dividend geeft.

5. Marketing the change
Creatieve mensen zijn de visuele cortex van de samenleving. Zij kunnen het ideaal visualiseren zodat de massa het ook gaat begrijpen. Zo wordt de nieuwe normaal van morgen geboren. Want wat vandaag normaal is werd gisteren gedroomd. Visualiseren, inspireren en realiseren zijn aan elkaar verbonden in ons vak. Als je het mij vraagt zien we zelf de potentie van ons vak nog onvoldoende in. Decennialang hebben wij massaal mensen in beweging gebracht. Nú is de kans om die kwaliteit op een heel belangrijk moment in de geschiedenis radicaal in te zetten voor het goede. En het mooie is… het is leuk, verbindend, vervullend én bovenal een zeer goede businesscase.

Merken die op deze 5 trends inspelen, worden over het algemeen als meer inspirerend gezien dan concurrerende merken. Ze zijn aantrekkelijker voor employee engagement, employee branding én zijn ze sterker in de crisissen die nog komen gaan (de zesde metatrend).

Sander Veenendaal, founder Heldergroen