De financiële sector speelt een cruciale rol in de groene transitie. Financiële bedrijven hebben namelijk de unieke mogelijkheid om hun klanten, zowel particulieren als bedrijven, te beïnvloeden. Dit kan bijvoorbeeld via criteria en voorwaarden die ze hanteren voor leningen en investeringen, waardoor de sector een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan een duurzamere toekomst. En dat is hard nodig.

Het goede nieuws is dat de financiële sector zich steeds vaker bewust is van deze centrale rol en de noodzaak om de net zero duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Sterker nog, maar liefst 67 procent van de financiële bedrijven verwacht positieve financiële resultaten tegen 2025 door de huidige duurzaamheidsactiviteiten.  Uit hetzelfde onderzoek van Cognizant en Oxford Economics blijkt echter dat de activiteiten van de sector op het gebied van duurzaamheid tekortschieten. Ook onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) bevestigt dat de overgrote meerderheid van de grote banken in Europa er niet in slaagt om voldoende te vergroenen. Hoewel investeringen in de sector toenemen, worden de maatregelen die écht impact maken vooralsnog als doelstelling voor de toekomst gezien.

Het bewustzijn is er, maar de concrete acties blijven uit. Saket Gulati, Head of Financial Services Benelux bij Cognizant, geeft drie aanbevelingen voor financiële bedrijven om nú impact te maken en direct bij te dragen aan een duurzame toekomst.

  • Maak optimaal gebruik van beschikbare data en technologie
    Het gebruik van technologie is de voornaamste manier om impact te maken. Maar liefst 70 procent van financiële bedrijven die momenteel analysetools gebruikt voor hun duurzaamheidsdoelstellingen, vindt deze ook effectief. Voor 39 procent is de combinatie van data-analyse, rapportage en prestatiebeheer zelfs essentieel voor het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. Ondanks de overvloedige data maakt slechts 44 procent van de financiële sector gebruik van analysetools voor hun duurzaamheidsdoelstellingen. Deze technologische tools zijn cruciaal om financiële bedrijven inzicht te geven in waar en hoe groot hun impact op het klimaat en het milieu daadwerkelijk is.
  • Heroverweeg duurzaamheidsbeheer, -cultuur en -vaardigheden
    Maar liefst 67 procent van de financiële bedrijven zegt een sterke duurzaamheidscultuur te hebben in hun organisatie. Toch blijven de acties uit. Momenteel ondersteunt 70 procent van de CEO’s duurzaamheidsprojecten, maar slechts negen procent is ook daadwerkelijk verantwoordelijk voor de uitvoering. Daarom is het belangrijk dat iedere afdeling zich bewust is van de taken en verantwoordelijkheden die zij hebben op het gebied van duurzaamheid. Ruim 38 procent van de financiële bedrijven noemt het gebrek aan vaardigheden als belangrijkste belemmering voor het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. Het bijscholen en creëren van bewustwording onder medewerkers is daarom een goede eerste stap.
  • Pak de gefinancierde uitstoot aan. De financiële sector richt zich van oudsher voornamelijk op interne bedrijfsvoering. Toch is de gefinancierde uitstoot maar liefst 700 keer groter dan de operationele uitstoot van banken, vermogensbeheerders, vermogensbezitters en verzekeraars zelf.

    Financiële bedrijven moeten samenwerken met klanten en partners om de impact op het milieu in kaart te brengen en te verminderen. Zo kan de sector klanten en partners helpen met de implementatie van technologische tools die inzicht bieden in hoeveel een bedrijf uitstoot, en hoe deze uitstoot kan worden verlaagd. Toch is slechts 47 procent van de financiële bedrijven momenteel proactief bezig met het herontwikkelen van dergelijke producten en diensten. Er is dus nog veel werk te doen.

Financiële bedrijven moeten samenwerken met klanten en partners om de impact op het milieu in kaart te brengen en te verminderen. Zo kan de sector klanten en partners helpen met de implementatie van technologische tools die inzicht bieden in hoeveel een bedrijf uitstoot, en hoe deze uitstoot kan worden verlaagd. Toch is slechts 47 procent van de financiële bedrijven momenteel proactief bezig met het herontwikkelen van dergelijke producten en diensten. Er is dus nog veel werk te doen.
Veel bedrijven in de financiële sector zijn zich niet bewust van de impact van hun investeringen. Dit komt omdat ze nog te weinig gebruikmaken van tools die de daadwerkelijke impact identificeren en rapporteren. Impact maken begint bij de inzet van de juiste technologie – bijvoorbeeld om de gefinancierde uitstoot in kaart te brengen. Zo kan de financiële sector gerichte maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen en aan een duurzamere toekomst te werken.