Consument kiest voor duurzame winkel
Dat er gescoord kan worden met een milieuvriendelijk assortiment is niets nieuws, maar nu blijkt dat met onder meer energiezuinige installaties (zeker/waarschijnlijk) ook klanten gewonnen kunnen worden (47%). Sterker nog: 59% van de consumenten geeft zelfs aan bereid te zijn meer te betalen in een duurzame winkel: 40% 1 tot 5 procent meer, 15% 6-10 procent meer en 4% meer dan 10 procent. Een grotere koopbereidheid terwijl inventieve duurzaamheid en energiebesparing ook nog eens een positieve invloed kunnen hebben op de prijzen.

Winkels moeten duurzamer worden, vindt 64 procent Binnen de woningbouw en utiliteitsbouw is beleid ten aanzien van duurzaamheid niet meer weg te denken. De retailsector (winkels) leek achter te lopen. Vooralsnog werden investeringen in duurzaamheid hoofdzakelijk gedaan om aan wet- en regelgeving te voldoen, maar het onderzoek toont aan dat duurzaamheid ook in andere opzichten loont. De trend naar duurzaam koopgedrag onder consumenten was al ingezet en ongeveer driekwart van de consumenten verwacht hier de komende 2 jaar nog bewuster mee om te gaan. Bovendien vindt 64% van de consumenten dat winkels duurzamer moeten worden; duurzaamheid biedt de retailsector dus duidelijk kansen.

Nu de overheid op 1 januari de energie-eisen verder heeft aangescherpt, moeten veel sectoren investeren in energiezuinigheid, ook de retailbranche. Technisch gezien zijn de zware eisen haalbaar, maar met traditionele oplossingen zijn de kosten erg hoog. ‘Toch is vaak een forse energiebesparing mogelijk tegen relatief lage kosten, onder meer door verschillende retail- of gebouwfuncties energetisch aan elkaar te koppelen’, zegt ir. Marc Douma, directeur van Techniplan Adviseurs. ‘We wilden vooral onderzoeken in hoeverre consumenten die duurzaamheid van winkels laten meewegen in hun koopgedrag. Kortom, of retailers zich daarin kunnen onderscheiden. En dat kan.’