Het is inmiddels een traditie geworden dat Ricoh de hele maand juni uitroept tot ‘Ricoh Global Eco Action Month’. Het doel van deze duurzame actiemaand is naast het verhogen van het milieubewustzijn ook het actief deelnemen aan activiteiten op het gebied van duurzaamheid. In het kader van deze activiteiten schakelt Ricoh in de nacht van donderdag 5 juni, op Wereldmilieudag van de Verenigde Naties, wereldwijd alle Ricoh-billboards en uithangborden met het Ricoh-logo van groepsbedrijven uit. De 100% ecologisch aangedreven billboards in New York, Londen en Sydney blijven natuurlijk gewoon branden.

Maurits Aalders, Director Marketing & Business Development en tevens voorzitter van de stuurgroep Duurzaamheid bij Ricoh Nederland zegt: ”Bij Ricoh staat maatschappelijk verantwoord ondernemen van oudsher hoog op de agenda. Daarbij houden we bij alles wat we doen rekening met onze impact op de wereld. Door de maand juni in het teken te stellen van het milieu, passend binnen de geest van de Wereldmilieudag van de Verenigde Naties, kunnen we ons meer bewust inzetten om een daadwerkelijke, positieve verandering voor het milieu te bewerkstelligen. Onze acties beperken zich niet alleen tot onze eigen activiteiten, maar we helpen ook de organisaties van onze klanten duurzamer en rendabeler te maken.”

‘Ricoh Global Eco Action’ begon in 2006 als milieuevenement om het bewustzijn van de medewerkers van de groep wereldwijd te verhogen en sindsdien stimuleren we ze hiermee om milieuvriendelijk te denken en handelen.

Behalve het uitschakelen van de signage en billboards onderneemt Ricoh ook nog andere initiatieven,. Zoals het stimuleren van klanten om hun MFP’s, printers en andere apparaten in te stellen op de ‘Eco Mode’, wat naast energie-besparing ook kostenbesparingen oplevert.

Ecologisch aangedreven elektronische billboards
Net als de ‘Ricoh Global Eco Action’ is het laten branden van ecologisch aangestuurde elektronische billboards tijdens het uitschakelen van alle overige reclameborden een van de manieren die worden toegepast om ‘de kring van wereldwijd milieubehoud uit te breiden’. Het initiatief is gebaseerd op de hoop dat ‘zelfs als de billboards door minder gunstige weersomstandigheden niet werken en hun functie als reclamebord niet kunnen uitoefenen, de boodschap die deze billboards overbrengen veel mensen bewuster maakt van het milieu en bijdraagt aan het realiseren van een duurzamere samenleving’.

Ricoh experimenteert sinds april 2009 met ecologisch aangedreven verlichting. Na plaatsing in 2010 van het eerste ecologische billboard op Times Square in New York, werden in juni en juli vorig jaar meer billboards geïnstalleerd in respectievelijk Londen en Sydney. Volgens berekeningen is de gemiddelde gecombineerde stroomopwekking van de drie locaties ongeveer 150.000 Wh per dag.