BearingPoint werkt met trots samen met Sweep, een toonaangevend platform voor duurzaamheidsdatabeheer. Sweep staat bekend om zijn krachtige tools waarmee bedrijven slimmere keuzes kunnen maken op het gebied van duurzaamheid, zoals het beheren van koolstof- en ESG-gegevens. Deze samenwerking helpt bedrijven ook om te voldoen aan de richtlijnen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Sweep werd in 2020 opgericht door Rachel Delacour, Yannick Chaze en Raphael Güller. Om meer te weten te komen over deze samenwerking, spraken we met CEO Rachel Delacour.

Kun je iets over jezelf en je carrière vertellen?

Ik ben Rachel Delacour, medeoprichter en CEO van Sweep. Ik ben opgegroeid in Normandië, Noord-Frankrijk, en verdeel mijn tijd nu tussen Parijs en het zuidwesten van Frankrijk.

Ik ben al tweemaal software-ondernemer geweest. Mijn carrière begon bij grote bedrijven waar ik audits en financiële controles uitvoerde. Op mijn 25e werkte ik bij een schoenenbedrijf toen ik ontdekte dat de software die ik nodig had voor mijn werk simpelweg niet bestond. Dus besloot ik deze zelf te maken. Zo richtte ik mijn eerste bedrijf op, BIME Analytics, een SaaS-oplossing voor business intelligence. Zeven jaar later verkocht ik BIME Analytics aan het Amerikaanse bedrijf Zendesk.

Waarom heb je Sweep opgericht?

Na de verkoop van BIME nam ik tijd om met mijn kinderen door te brengen en mijn persoonlijke interesses te verkennen, zoals een diploma in cocktailmixen en een studie aan de International Space University in Straatsburg. Mijn ‘Eureka-moment’ kwam tijdens een strandwandeling met mijn zoon. Hij stelde me een vraag over klimaatverandering en de stijgende zeespiegel. Zijn bewustzijn raakte me en bracht me ertoe het IPCC-rapport te lezen. De alarmerende conclusies maakten me duidelijk dat ik iets positiefs kon bijdragen: zo ontstond Sweep.

Wat biedt Sweep?

Sweep geeft bedrijven de tools om controle te krijgen over hun koolstof- en ESG-data en deze om te zetten in een concurrentievoordeel en veerkracht tegen toekomstige duurzaamheidsuitdagingen. Mijn medeoprichters en ik hebben een platform ontworpen dat dataverzameling stroomlijnt, kansen voor waardecreatie aan het licht brengt, helpt bij het uitvoeren van transitieplannen en realtime feedback geeft, zodat bedrijven hun strategie kunnen aanpassen en hun doelen blijven halen.

Traditionele methodes zoals spreadsheets zijn omslachtig en foutgevoelig. Sweep vereenvoudigt en optimaliseert dit proces en biedt bedrijven mogelijkheden voor kostenbesparingen, innovatie, investeringen en risicobeheer. Ons doel is om waarde te creëren voor bedrijven én voor het klimaat.

Wie werken er bij Sweep?

Sweep is trots op zijn diversiteit. “We hebben meer dan 170 medewerkers uit meer dan 30 verschillende nationaliteiten. Ons team, dat we ‘Sweepers’ noemen, werkt vanuit Noord-Amerika, Europa en Azië. In 2024 hebben we het in het Verenigd Koninkrijk opgerichte techbedrijf Consequence overgenomen om onze technologische innovaties te versterken.”

Wat betekent duurzaamheid voor bedrijven?

Het is simpel: ‘Duurzaamheid is slimme business’. Bedrijven die duurzame praktijken omarmen, zijn beter voorbereid op economische uitdagingen en benutten kansen op groei. ESG is geen modewoord, het is een sleutel tot waardecreatie. Sweep helpt bedrijven deze kansen te benutten door complexe gegevens eenvoudig en waardevol te maken.

Samenwerking met BearingPoint

De samenwerking tussen BearingPoint en Sweep draait om het helpen van bedrijven om betere beslissingen te nemen op het gebied van duurzaamheid. Sweep biedt geavanceerde software waarmee bedrijven data-gedreven inzichten kunnen omzetten in concrete acties, met als doel duurzame groei en positieve impact te creëren.

Jaco van Zijll Langhout, Partner bij BearingPoint, benadrukt de unieke kwaliteiten van Sweep: “De samenwerking met diverse ESG-leveranciers biedt mij de kans om met uiteenlopende partijen te werken. Sweep springt eruit door de diepgang van hun analyse van koolstofemissies, het beheer van hun decarbonisatietraject en de mate van centralisatie van hun CSR-data. Ik beschouw Sweep als een multi-specialist op het gebied van CSR-data en ben verheugd om samen te werken met Rachel en haar teams.”

Deze samenwerking wordt verder versterkt door BearingPoint’s expertise op het gebied van duurzaamheid, waardoor oplossingen specifiek worden afgestemd op de behoeften van individuele klanten.

Wat is Sweeps band met Nederland?

We werken al samen met Nederlandse bedrijven zoals Maxeda, in samenwerking met BearingPoint, en andere bekende namen zoals Canon Production Printing. Nederland is een belangrijke markt, met sterke handelsconnecties en een toonaangevende rol in CSRD-naleving. Onze software is uitgeroepen tot beste product voor CSRD-rapportage door de Franse ondernemersorganisatie MEDEF.

Ook op een persoonlijker vlak voelt Sweep zich verbonden met Nederland. We hebben een bedrijfsbijeenkomst gehouden in Amsterdam, waar onze wereldwijd verspreide medewerkers bijeenkwamen. Het was een groot succes, met inspirerende gesprekken, lokaal eten en mooie omgevingen. En niemand is in een gracht gevallen!