Plastic free ocean programma – ondernemers strijden tegen plasticvervuiling

Bron
WNF

Grote bedrijven zoals Starbucks, McDonald’s en Walt Disney hebben overeenkomsten gesloten om plastic rietjes te verbieden. Nieuw-Zeeland heeft onlangs zijn verbod op plastic tassen voor eenmalig gebruik aangekondigd en San Francisco verbiedt de verkoop en distributie van plasticwaterflessen voor eenmalig gebruik. Een groeiende groep social-media influencers wereldwijd dringt er bij de industrie op aan om plastic voor eenmalig gebruik te verbieden. De plasticvervuiling is urgenter en actueler dan ooit te voren.

Plasticvrije oceanen

Het Plastic Free Ocean accelerator-programma is een gezamenlijk initiatief van WWF-NL en Impact Hub Amsterdam om de stroom van plasticvervuiling naar de oceanen te verminderen. Gedurende 7 maanden werken ondernemers samen met mentoren, experts en investeerders uit de gecombineerde netwerken van WWF en Impact Hub. Zo kunnen ze een internationale sprong voorwaarts maken met hun start-up. Dit plastic free ocean programma is een pilot die zich leent voor schaalvergroting naar andere landen wereldwijd.

Resultaten

Via de kanalen van Impact Hub Amsterdam zijn bijna 400.000 ondernemers, consumenten en andere partijen inmiddels op de hoogte van of betrokken bij het Plastic Free Ocean-programma. Sinds de start van het programma afgelopen januari, zijn er door de deelnemende ondernemers al mooie resultaten bereikt. Zo werkte Ioniqa samen met Unilever, begon Plastic Road met de ontwikkeling van de eerste plastic fietsstrook in Zwolle, ontving Searious Business meerdere prijzen en maakte By Ocean We Unite zijn samenwerking met National Geographic bekend voor een documentaire. En vooruitkijkend; Ioniqa heeft de mogelijkheid om hun idee te pitchen aan investeerders tijdens de Amsterdam Capital Week. De grote finale voor alle deelnemers zal zijn op de demo-dag op 5 oktober 2018.

Lees meer over wat WWF doet tegen plasticvervuiling in zee.

Share Button