Ook dit jaar reikt Sustainable Brand Index ™ een juryprijs uit in Nederland in de ‘Initiatief van het Jaar’-verkiezing. Deze juryprijs is een eerbetoon aan een uitzonderlijk duurzaam initiatief op de Nederlandse markt. Het doel van deze prijs is om een initiatief onder de aandacht te brengen dat een positieve impact heeft op mens, maatschappij en/ of milieu en dat kan worden gezien als voorbeeld of inspiratie voor vele industrieën op de Nederlandse markt. Nominaties kunnen ingezonden worden en kunnen bestaan uit een initiatief, campagne of product dat het afgelopen jaar (2020 – 2021) is gelanceerd. Nominaties worden beoordeeld door de jury op basis van een reeks criteria.

De criteria voor 2021 zijn:

  1. INNOVATIE – test het initiatief iets nieuws en / of daagt het bestaande normen binnen de branche waarin het opereert uit?
  2. ENGAGEMENT – creëert het initiatief consumentenbetrokkenheid en / of stimuleert het een duurzamer gedrag?
  3. IMPACT – heeft het initiatief het potentieel om blijvende positieve verandering teweeg te brengen?
  4. CREATIVITEIT – onderscheidt het initiatief zich door zijn creatieve uitvoering, bijv. ontwerp, branding of communicatie?

Nominaties & Jury

De jury bestaat uit experts binnen de branche die dagelijks met duurzaamheid, branding en / of communicatie bezig zijn.

De jury van 2021 bestaat uit:
– Leontine Gast – CEO bij The Terrace
– Maurits Groen – Co-founder WakaWaka & Kipster
– Sander Veenendaal – Founder Heldergroen
– Ewa Skotnicki – Head of Brand Fairphone
– Annemarije Tillema – Country Director SBI NL

Nominaties kunnen ingezonden worden tot 1 februari 2021. De top 3 nominaties en overall winnaar van de Initiatief van het Jaar- verkiezing zullen worden uitgereikt tijdens de lancering van Sustainable Brand Index 2021 op 25 maart 2021.

Ken je een duurzaamheidsinitiatief, -campagne of -product dat onlangs een impact heeft gehad? Laat het ons weten door je nominatie voor de ‘Initiatief van het Jaar’- 2021 in te sturen voor 1 februari 2021!