De doelstellingen maken deel uit van Nokia’s huidige strategie inzake klimaatverandering. Nokia’s strategie wordt nu versterkt door toe te treden tot het Climate Savers-programma van WWF. Dit programma is een samenwerking tussen één van de grootste natuurbehoudorganisaties wereldwijd en de zakenwereld om een prominent voorbeeld te stellen op vlak van klimaatverandering.

“WWF is blij met het engagement van Nokia om in het kader van het Climate Savers-programma belangrijke energiebesparingen door te voeren, zowel op het vlak van de productie als op het vlak van het gebruik van de producten van het bedrijf” zegt James P. Leape, directeur-generaal van WWF International. “Als een wereldmerk enthousiast is om actie te ondernemen voor het klimaat, dan versterkt dat de boodschap dat we wereldwijd en snel moeten handelen tegen de klimaatverandering, en het bewijst dat we wereldwijd en snel kunnen handelen.”

Kirsi Sormunen, ondervoorzitter van milieuzaken bij Nokia, zegt: “Als het grootste bedrijf in de mobiele telefonie moeten we kijken hoe wij een rol kunnen spelen in de strijd tegen klimaatverandering. Ik heb het niet over grote gebaren, maar over de dagelijkse dingen die een belangrijke impact hebben. Het zijn dingen die wij of de 900 miljoen mensen wereldwijd die Nokia-toestellen gebruiken, op grote schaal kunnen doen. Het komt ook het bedrijf ten goede omdat we zo nieuwe manieren vinden die ons helpen om meer efficiënt en vernieuwend te zijn.”

Het engagement om tot het WWF Climate Savers-programma toe te treden, bouwt verder op Nokia’s huidige verwezenlijkingen om efficiënter met energie om te springen. De doelstellingen omvatten :

Producten energie-efficiënt maken
Ongeveer tweederde van de energie die een gsm verbruikt, gaat verloren als het toestel volledig opgeladen is, terwijl het niet aangesloten is op de lader maar de lader zelf wel in het stopcontact zit, in de zogenaamde “passieve modus”. De laatste negen jaar heeft Nokia de gemiddelde passieve energie van deze laders met 50% weten te minderen en verbruikt zijn beste lader slechts een tiende van de energie die gewone laders nodig hebben.

Nokia streeft ernaar om de gemiddelde passieve energie met nog eens 50% te minderen tegen eind 2010. Tegen eind 2008 zal het bedrijf gebruikers aanzetten om de lader uit het stopcontact te trekken eens de gsm volledig opgeladen is.

Kantoren en gebouwen
Van 2003 tot 2006 heeft Nokia met energiebesparende projecten in zijn vestigingen in Europa, Amerika en China ervoor gezorgd dat het totale energieverbruik van alle vestigingen samen met 3,5% daalde. Nokia wil echter verdere besparingen doorvoeren om het energieverbruik in vergelijking met 2006 met 6% te minderen tussen 2007 en 2012.

Groene energie
Van de energie die Nokia nodig heeft om al zijn vestigingen wereldwijd te doen draaien, bestaat 25% uit groene stroom. Het bedrijf is van plan om dit uit te breiden naar 50% tegen 2010.