Telefoongigant Nokia is terug op nummer één, waar het merk bij de allereerste ranglijst in 2006 ook te vinden was. Het bedrijf claimde vorig jaar in tientallen landen inzamel- en recyclingsystemen te hebben, maar controles van Greenpeace wezen uit dat die in India, Rusland en Argentinië in de praktijk niet werkten. Afgelopen jaar heeft Nokia zijn inzamelstructuur flink verbeterd. Het strafpunt vanwege misleidende informatie verviel daarmee.

Een aantal merken brengt tegenwoordig apparaten op de markt zonder PVC en broom. Nokia en Sony Ericsson maken mobieltjes en Apple maakt het nieuwste iPod-model zonder deze giftige materialen. Kim Schoppink, campagneleider giftige stoffen van Greenpeace complimenteert hen daarmee: “Zij laten zo zien dat het mogelijk is om groener te produceren. Laat de achterlopers hun kop eindelijk uit het zand halen.”

Ondanks vooruitgang op het gebied van energiebesparing bij productie en tijdens gebruik van hun apparaten, blijft het Nederlandse topmerk Philips achter bij andere merken. Philips scoort een magere 3,7 vanwege de slechte inzameling en recycling. Veel afgedankte Philips apparaten komen daardoor op vuilnisbergen in ontwikkelingslanden terecht, waar ze het milieu vervuilen en gezondheidsproblemen veroorzaken. Slechte lobby leverde een strafpunt op: als enige producent heeft Philips bij de Europese Commissie geprobeerd om de individuele verantwoordelijkheid voor producenten uit de Europese wetgeving te laten halen. “Philips vindt inzameling en recycling van hun apparaten vooral de zorg van anderen.” constateert Schoppink.

Greenpeace wil dat de hele elektronica-industrie groener wordt. Alle bedrijven moeten gifvrije producten maken, hun oude apparaten inzamelen en op een goede manier verwerken. Zo kan voorkomen worden dat de apparaten op afvalbergen in ontwikkelingslanden belanden. Ook moeten elektronicabedrijven hun energieverbruik flink gaan terugdringen om de wereldwijde klimaatverandering een halt toe te roepen.