Nieuw boek maakt innovatief denken voor oplossen wereldproblemen bereikbaar voor elk bedrijf

Op 12 oktober 1492 ontdekte Christoffel Columbus Amerika. Op de Columbusdag in 2016 komt het boek ‘Het ei van Columbus’ op de markt. Voor de totstandkoming van dit boek zijn interviews gehouden met 12 vooraanstaande conceptdenkers over hun werkwijze, waaronder Daan Roosegaarde, Edward de Bono, Erwin Olaf, Lidewij Edelkoort, Piet Hein Eek, Erik Kessels, Jan Jansen en Joep van Lieshout. De lancering vindt om 16.00 plaats bij Scheltema te Rokin 9 te Amsterdam onder leiding van Freek de Jonge die na afloop met geïnteresseerden een oplossing gaat bedenken voor het vluchtelingenprobleem. Het boek onthult de praktische wijze hoe je tot een innovatief concept komt. Initiatiefneemster Monique Juffermans legt uit: ‘Ons brein is gewend om vaste patronen te volgen. Als je het niet provoceert en traint, kom je niet tot een ‘ander’ inzicht. In dit boek vind je een methode die helpt om out of the box en disruptief te leren denken.’

Groei van bedrijven en oplossen problemen

Managementstrateeg en bestseller Michael Porter geeft aan dat toekomstige bedrijven alleen nog maar winst zullen maken als ze hun groei koppelen aan het oplossen van een maatschappelijk of wereldprobleem. Monique Juffermans, de auteur van het boek, legt uit: ‘Bedrijven van de toekomst brengen vernieuwing, zijn in staat hun DNA te koppelen aan latente behoeften van doelgroepen, lossen een relevant maatschappelijk probleem op en zijn daarom van grote betekenis voor de samenleving. Juffermans richtte daarom een denktank op met de naam ”Het ei van Columbus”, welke uitmondde in een boek met manieren om innovatief te denken. Tijdens Columbusdag op 12 oktober 2016 wordt dit boek met de werkwijzen van 12 vooraanstaande conceptdenkers (waaronder Daan Roosegaarde, Edward de Bono, Erwin Olaf, Lidewij Edelkoort, Piet Hein Eek, Erik Kessels, Jan Jansen en Joep van Lieshout) gereleased om 15.30 uur bij Scheltema aan de Rokin te Amsterdam. Dit gebeurt onder leiding van Freek de Jong die tijdens een brainstorm het vluchtelingenprobleem oplost samen met bezoekers, conceptdenkers (Joost Poppe Jan Rentema en Teun Castelei) en vluchtelingen.

Conceptdenken om wereldproblemen op te lossen

De missie van de denktank ”Het ei van Columbus” is om de wereld te verbeteren met conceptdenken. 95% van de mensen is linksbreinig (analytisch denkend) en 5% is rechtsbreinig (creatief denkend). Wanneer je je hersenen in balans brengt, kom je tot ideeën van toegevoegde waarde. Denk aan een voetbal voor kinderen in ontwikkelingslanden die geen elektriciteit hebben en de bal tijdens het voetballen oplaadt, zodat de kinderen ’s avonds een lamp in de bal kunnen steken en hun huiswerk kunnen maken in het donker. Elk jaar lost de denktank een groot maatschappelijk probleem op waar bedrijven baat bij hebben. Het eerste vraagstuk dat werd opgelost is food waste. Wereldwijd verspillen we 1,3 miljard ton voedsel (50% van de productie) terwijl 1 miljard mensen dagelijks honger heeft (bron: Universiteit van Wageningen). Er werden 100 oplossingen bedacht tegen food waste met bedrijven zoals FrieslandCampina, Univeg, Tetra Pak, Bake Five en La Place.

Innovatief denken in praktijk

Het boek presenteert een methode om tot innovatief denken te komen en tegelijk een wereldprobleem op te lossen. Om bedrijven te helpen dit in hun dagelijkse praktijk toe te passen komen 100 conceptdenkers op 23 maart 2017 samen in het Amstel Hotel te Amsterdam. Dit hotel wordt tijdelijk om gebouwd tot Denkhotel. Bedrijven kunnen inchecken met een probleem en uitchecken met een innovatieve oplossing. Tijdens deze dag zullen ’s werelds 100 beste denkers van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat op de proef gesteld worden om de problemen van de bedrijven samen op te lossen. Bedrijven mogen alleen meedoen als ze tegelijkertijd ook een wereldprobleem oplossen. Dit wordt gedaan met de methode uit het boek ”Het ei van Columbus.” Om 15.30 uur zal onder leiding van Freek de Jonge de release plaatsvinden en na afloop wordt er met geïnteresseerden een oplossing bedacht voor één van de wereldproblemen.

Bestel het boek online via Bol.Com (prijs € 50)

Share Button