De Groene Zaak, het platform voor koplopers in duurzaam ondernemen, krijgt per 1 oktober 2013 een nieuw bestuur. Toegetreden zijn Bert van der Els (Voorzitter RvB Heijmans N.V), Hanne Jesca Bax (managing partner markets EY Nederland en België), Pallas Agterberg (Directeur Strategie & Innovatie Alliander) en Enrique Figee (Directeur FoodReflection/ CEO Convention). Met meer dan 165 aangesloten ondernemingen wil De Groene Zaak haar impact op de verduurzaming van het Nederlands bedrijfsleven de komende tijd verder vergroten. Het nieuwe bestuur, onder leiding van voorzitter Stef Kranendijk, zet deze ambitie kracht bij.

Zowel bouwbedrijf Heijmans als advies- en accountantsorganisatie EY (voorheen Ernst & Young) sloten zich onlangs als partner aan bij De Groene Zaak. Hanne Jesca Bax motiveert haar besluit tevens tot het bestuur toe te treden als volgt: “De snelle ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven naar een strategische aanpak van duurzaamheid, is voor EY een belangrijk argument geweest om een koploperspositie op dit gebied te verkrijgen en behouden. EY ziet het belang, de noodzakelijkheid en de kansen om vanuit de expertrol als accountant en adviseur een bijdrage te leveren aan duurzaam ondernemen. Ik kijk om die reden erg uit naar mijn bestuursrol binnen De Groene Zaak, waar ik echt mijn schouders kan zetten onder het versnellen van de nieuwe economie.”

Voor Bert van der Els geldt dat hij als bestuurder van De Groene Zaak in de voorhoede kan opereren als het gaat om verduurzaming en vernieuwing. “Duurzaamheid en vernieuwing vinden plaats in de toekomst, niet in het verleden” aldus Van der Els. “Deze toekomst wordt bepaald door slimme materialen, mobiliteit en energie. Onmiskenbare ingrediënten voor de veranderende samenleving. De Groene Zaak zet zich hiervoor in en daar wil ik graag mijn bijdrage aan leveren.”

Snelle groei

Ondanks de economische recessie groeit De Groene Zaak in snel tempo. Directeur Marga Hoek:
“Koplopers innoveren duidelijk door de crisis heen en pakken de groene weg uit de crisis.” Afgelopen periode sloten zich onder meer een aantal food-bedrijven aan, waaronder Sligro, Kruidenier Foodservices en Foodreflection. Met agro-concern Arla Foods B.V. haalde De Groene Zaak bovendien een sterke nieuwe partner binnen op het terrein van de verduurzaming van voedselketens. Volgens directeur Andrew Simpson van Arla Foods B.V. is dat nodig om de voedingsproblematieken in Nederland en daarbuiten het hoofd te kunnen bieden. “Verduurzaming geeft een beweging en een ontwikkeling aan. Door onze verbinding met partners van De Groene Zaak willen wij deze ontwikkeling kracht bijzetten”, aldus Simpson.

De ondernemersvereniging telt inmiddels meer dan 165 partners en weet in toenemende mate de politieke verduurzamingagenda te bepalen. Zo speelde De Groene Zaak onder meer een belangrijke rol bij de onderhandelingen over het SER Energieakkoord.
Ook stond De Groene Zaak aan de wieg van het eerste wetenschappelijke netwerk op het gebied van business en verduurzaming (Het Groene Brein) en initieerde het onlangs samen met de NWO een vierjarig onderzoeksprogramma naar duurzame businesscases met een fors onderzoeksbudget. Afgelopen jaar trad de ondernemersvereniging toe tot de World Business Counsel for Sustainable Development, waarmee zij nu ook internationaal invloed kan uitoefenen en over een global netwerk beschikt.