Nederlandse CEO’s hechten meer waarde aan ethiek dan Belgische

CEO’s vinden de niet-financiële aspecten van hun baan veel belangrijker dan hun financiële beloning. Dat blijkt uit onderzoek van Xavier Baeten (Vlerick Business School) en Business Leaders onder bijna 1000 Nederlandse en Belgische CEO’s. CEO’s worden vooral gedreven door ambitie en niet-financiële factoren, zoals de uitdaging die de baan met zich meebrengt, het gevoel vooruitgang te boeken en de trots om voor de organisatie te werken.

Erkenning en baanzekerheid zijn voor CEO’s het minst van invloed op hun tevredenheid. Wat heel goed scoort, is de trots die men voelt om voor de organisatie te werken, de ethische normen van het bedrijf en de samenwerking binnen de directie.

Aan de hand van een aantal scenario’s onderzocht Vlerick Business School het belang dat CEO’s hechten aan ethisch handelen en duurzaamheid. Gemiddeld kiest 69 procent van de CEO’s voor de ethische oplossing, en 31 procent voor de niet-ethische oplossing van de scenario’s. Eén van de belangrijkste conclusies is dat Belgische CEO’s minder waarde hechten aan ethiek dan Nederlandse.

Opvallend is ook dat vrouwelijke CEO’s ethischer handelen dan de mannelijke CEO’s (70% vs. 64%). Verschil in leeftijd speelt hierin ook een rol: 58 procent van de CEO’s tot 45 jaar lost de scenario’s op ethische wijze op, terwijl dit percentage bij CEO’s van 55 jaar en ouder 68 procent  bedraagt. Tot slot valt op dat CEO’s die ook aandeelhouder zijn, het minder ernstig nemen met ethiek. Slechts 56 procent van deze groep maakt de ethische beslissingen tegenover 73 procent van de CEO die geen aandeelhouder is.

Download het rapport (engels, pdf)

Lees het volledige artikel

ceo_opinie

Share Button