Tijdens het World Economic Forum in Davos hebben ceo’s van Nederlandse multinationals, verenigd in de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), de duurzaamheidsagenda stevig kracht bijgezet. 

Initiatieven om duurzaam en verantwoord ondernemen op te schalen liepen als een rode lijn door het programma van de ceo’s. Zo ook in één van de panelsessies met onder meer VN-chef Ban Ki-Moon, waar Paul Polman (ceo, Unilever) – tevens medeoprichter van DSGC – het bedrijfsleven, overheden en maatschappelijke organisaties opriep om samen te werken aan een duurzamere toekomst. ‘Met de onderhandelingen in 2015 rondom zowel een nieuw klimaat- als ontwikkelingsakkoord hebben we een unieke kans om met het bedrijfsleven een doorbraak te realiseren. Dit is een kans om armoede binnen vijftien jaar op een duurzame manier de wereld uit te helpen. Deze kans komt geen tweede keer. We zijn nu op een punt aangekomen dat de kosten van nietsdoen hoger zullen zijn, dan de kosten van actie om de problemen te helpen oplossen.’ Voor het eerst werd dit jaar in Davos een speciale klimaat dag georganiseerd met tientallen sessies over klimaatverandering en duurzaamheid. Onder meer VN-chef Ban Ki Moon en voormalig vicepresident Al Gore riepen het bedrijfsleven op om het voortouw te nemen. Ook overheden werd gevraagd om medewerking in het tegengaan van klimaatverandering. 

Circulaire revolutie 
Frans van Houten (ceo, Philips) en Jean-François van Boxmeer (ceo, HEINEKEN) namen een actieve rol bij een sessie over de circulaire economie, voorgezeten door Feike Sijbesma (ceo, DSM). Van Houten: ‘De Ellen McArthur Foundation heeft ingeschat dat materiaalbesparingen, de creatie van nieuwe banen en wellicht het ontstaan van nieuwe producten en diensten alleen al in de Verenigde Staten 1 miljard USD kan opleveren. De transitie naar een circulaire economie creëert waarde voor mens, milieu en de economie.’ De CEO van Philips deelde vlak voor aanvang al zijn visie op de‘circulaire revolutie’. Van Boxmeer: ‘De circulaire economie is duurzaamheid 2.0. Het is de enige manier om op lange termijn daadwerkelijk duurzaam te opereren.’ 

Systeemverandering 
Wat is anno 2014 de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de onderneming? Hoe kan het bedrijfsleven het vertrouwen van de maatschappij terugwinnen? In een sessie hierover onderstreepte Feike Sijbesma (ceo, DSM) onder meer het belang van een systeemverandering. ‘Veel bedrijven creëren waarde voor het milieu of de maatschappij, bijvoorbeeld, via duurzame, innovatieve producten. Toch zie je dit nog onvoldoende terug in de waardering van deze ondernemingen. Een doorbraak in ons systeem is nodig. De waardering van ondernemingen moet naast winstgevendheid ook gebaseerd worden op waarde creatie.’ Ook Paul Polman riep in een artikel voor de Huffington Post op tot een systeemverandering, om de grote en complexe uitdagingen aan te kunnen pakken. 

Premier Rutte 
Vanuit het kabinet waren premier Mark Rutte en de ministers Dijsselbloem (Financiën), Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en Schippers (Volksgezondheid) aanwezig. Rutte, die tientallen afspraken in anderhalve dag tijd had, gaf onder meer een interview aan CNN en bezocht met Ploumen en het Initiatief Duurzame Handel een Grow Africa Forum sessie over duurzame landbouw. Samen met het VN Wereldvoedselprogramma organiseerden Unilever en DSM een goed bezochte ontbijtsessie waarin het SUN Business Network is gelanceerd. Feike Sijbesma is covoorzitter van deze groep bedrijven, die zich tot doel heeft gesteld honger en ondervoeding de wereld uit te helpen. 

De video’s van de relevante sessies vindt u hier (optredens van Minister Dijsselbloem, en de ceo’s Polman, Sijbesma en Van Houten) en hier (optreden Jean-François van Boxmeer).