Voor Tijhuis Ingenieurs is duurzaamheid geen ‘trendy term’, maar een belofte van concrete acties. In de kwartaalpresentatie van Q3 2023 heeft Myrte Tijhuis, CEO van Tijhuis Ingenieurs, de duurzaamheidsambities gepresenteerd aan het hele team. Myrte: ‘In 2030 zit duurzaamheid in het DNA van al onze werknemers en is het geborgd in alle projecten. En daar werken we vandaag al aan. We willen niet enkel duurzame oplossingen aanbieden; we willen ook duurzaam werkgeverschap omarmen’.

Focus als strategie

Duurzaamheid is een breed begrip en bestaat uit verschillende thema’s: van energie en circulariteit tot biodiversiteit, social return en inclusie en diversiteit. Het is daarom belangrijk om te focussen op thema’s die in lijn zijn met de bedrijfsactiviteiten en binnen de invloedssfeer liggen van de organisatie, om daarmee zoveel mogelijk impact te kunnen maken. Maar hoe vertaal je deze ambities naar concrete stappen in de praktijk? PHI Factory heeft de tool het Waardenwiel ontwikkeld dat helpt bij het prioriteren en concretiseren van een organisatie haar duurzaamheidsambities.

Tijhuis heeft haar eigen Waardenwiel gecreëerd, dat bijdraagt aan het halen van hun hoofddoel: in 2030 dé expert zijn op het gebied van duurzaam regionaal waterbeheer in Nederland. Om deze doelstelling te realiseren focust Tijhuis Ingenieurs zich op de thema’s: materiaal, ecologie, energie, water(bodem)kwaliteit en in je kracht. Het Waardenwiel laat ook zien dat ecologie en water(bodem)kwaliteit nog net wat meer prioriteit hebben dan de andere drie thema’s. “Het Waardenwiel is een praktische en transparante tool die heel overzichtelijk weergeeft waar we als bedrijf voor staan, welke aspecten meer prioriteit hebben dan anderen en waaraan constructief gewerkt kan worden.” Aldus Myrte.

Wat is het Waardenwiel?

Het Waardenwiel is een tool die organisaties helpt bij het concretiseren van haar duurzaamheidsambities tot specifieke thema’s en sub-thema’s waar vervolgens passende doelstellingen en indicatoren aan worden gekoppeld. Zo is ieder Waardenwiel een weergave van een organisatie haar unieke duurzaamheidstraject die haar in staat stelt direct aan de slag te gaan om deze doelen in de praktijk toe te passen.

Het Waardenwiel is daarmee een communicatietool voor zowel interne als externe communicatie.  “Voorheen waren de interne duurzaamheidskennis- en ambities versnipperd, maar het Waardenwiel brengt dit allemaal samen, en het trekt medewerkers aan die zich voor dit thema willen inzetten”, aldus Myrte.

Voor externe communicatie kan het Waardenwiel gebruikt worden in ketenpartnergesprekken of aanbestedingen. Volgens Myrte is het Waardenwiel voor externe communicatie zo waardevol, omdat het enerzijds een organisatie helpt uit te dragen waar ze voor staat. Anderzijds zorgt het er ook voor dat klanten je organisatie weten te vinden, omdat de ambities en doelstellingen zo duidelijk geformuleerd zijn.

Tijhuis is met een compact kernteam duurzaamheid aan de slag gegaan met de roadmap en het bijbehorende actieplan. Lezen? Bekijk dan dit actieplan op de website.