MVO daalt al een tijdje gestaag op de trendlijst. Duurzaamheid wordt door bedrijven steeds minder gezien als een manier om zich te onderscheiden van concurrenten, maar eerder als iets wat een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering. Wat je niet zou verwachten: maatschappelijke organisaties noemen MVO nauwelijks. De publieke sector, daarentegen, des te meer.

Qua functie zijn de deelnemers aan het Marketingtrendonderzoek gelijkelijk verdeeld over directieniveau (30%), marketing- en salesmanagement (30%) en meer operationeel niveau (20%). Zoals verwacht wordt op directieniveau meer aandacht gegeven aan innovatie en het verdienmodel, en wordt op marketingmanagementniveau en door communicatiespecialisten vooral gekeken naar relevantie.

Het Marketingtrendonderzoek van Berenschot is een langlopend trendonderzoek, waarmee de ontwikkelingen van de trends in marketing worden vastgesteld. Tevens levert het onderzoek informatie op over verschillen in trends tussen sectoren, en voorbeelden omtrent het benutten van trends in de praktijk. Dit jaar werd het onderzoek voor de negende keer in successie georganiseerd. “Juist het volgen van de ontwikkeling van trends over de jaren geeft dit onderzoek zijn unieke waarde”, aldus Onno Ponfoort van Berenschot.